TMG doet eindelijk goede aankoop met gratis krant Metro

metro krant pers

Woensdagochtend werd bekend dat TMG, de Telegraaf Media Groep, het gratis dagblad Metro overneemt. Op deze plek heb ik twee keer eerder over TMG geschreven en het lukte me niet echt om iets positiefs te zien in het (aankoop)beleid van de grootste dagbladenuitgever van Nederland.

Nu komt er verandering in want in één keer zet TMG de markt voor gratis dagbladen naar zijn hand. Eerder ging Dagblad De Pers al ter ziele en alle stuiptrekkende berichten erover ten spijt: De Pers komt zeker niet terug, De Nieuwe (digitale) Pers bestaat vooralsnog ook alleen uit goede voornemens. Als je in tijden van crisis in de touwen kunt blijven hangen, dan ga je de wedstrijd vanzelf winnen als je weet dat je tegenstander dat niet trekt. Exit De Pers.

TGM krijgt met de overname van Metro een stevige greep op het gratis nieuws tijdens de ochtendspits.

Met Metro ging het ook steeds minder, geen wonder want de advertentiemarkt voor papieren media krimpt sterk en daar ontkom je zelfs als marktleider niet aan. Met de overname van Metro door TMG, zoals nu aangekondigd, breekt er aan de Basisweg in Amsterdam misschien wel een aardig zonnetje door. In één klap pakt TMG het marktleider- én alleenheerserschap. Ik vraag me wel af wanneer dat telefoontje van de NMA (Nederlandse Mededingings Autoriteit) komt. Maar als het niet komt – of de NMA geen argumenten heeft om de overname te houden – dan dicteert De Telegraaf, binnen de grenzen die de markt natuurlijk zelf bepaalt, de nieuwe oplages, verspreidingsgebieden en advertentietarieven in de markt voor gratis dagbladen. Met de eigen titel Spits! en de overgenomen titel Metro heeft TMG het voor het zeggen, er kan dan ook afgestemd worden met het betaalde vlaggenschip, dagblad De Telegraaf.

Het lijkt er ook op dat de directie van TMG goed begint te luisteren naar grootaandeelhouder (20 procent) Cyrte (onder meer John de Mol). Daar vinden ze dat TMG eerder in papier dan in digitaal moet uitbreiden. Voor dit moment heeft Cyrte zijn zin.

Tegelijk is deze overname ook verstandig omdat er – anders dan bij digitaal – flinke synergetische voordelen zijn te behalen. Administratie, advertentieverkoop en distributie van Metro kunnen er bij TMG makkelijk bij tegen additionele kosten, Metro moest die kosten zelfstandig maken. En de persen van TMG worden ook in een klap veel beter bezet.

________________
Volg HP/De Tijd ook op Twitter!


  • Jochem

    Goede aankoop?

    TMG koopt wederom een titel waar de groei al lang uit is. Ze kunnen er niet internationaal mee gaan en het bereik neemt iedere dag af. Je zou maar aandeelhouder zijn!

    Volgend jaar kunnen ze weer afschrijven op deze aankoop. De kas loopt langzaam leeg.

    Een mooie, waardevolle onderneming bouw je door mensen met visie aan je te binden en groeiende ondernemingen de kopen. Niet door de krant van gisteren te kopen.