Beursplein de nieuwe nokia (foto anp)
218 seconden leestijd

De nieuwe Nokia: Dead on arrival

De term Dead On Arrival (DOA) leerde ik in 1995 kennen toen ik met de marketing manager van Apple Nederland een overleg had. Dat overleg moest er, wat mij betreft, toe leiden dat Apple aan het opinieblad dat ik vertegenwoordigde tien van zijn nieuwste computers cadeau zou doen.

U leest het goed: Apple moest tien computers cadeau doen. Ik zal deze cliffhanger direct opheffen: ik kreeg ze. Ze zouden worden ingezet bij een grote marketingactie, gericht op reclame- en mediabureaus. Die moesten worden overtuigd van het nieuwe multimediale karakter van dat blad dat kort daarna elk kwartaal dertien weekedities in het toen ook al nieuwe Adobe Acrobat voor zijn lezers op CD ROM zou zetten. Op die manier waren ook links met commercials, films en websites mogelijk. Zeg maar alles wat nu gesneden koek is op tablets zoals de iPad. Om het onwaarschijnlijkheidsgehalte van dit waar gebeurde verhaal nog groter te maken: ook Adobe stelde tien ontwikkelpakketten gratis beschikbaar, die gaven wij ook weer weg.

Maakt u eruit op dat Apple toen even niet zo superieur marktleider was als nu. Nu zou ik naar de Franse Apple-vestiging in Parijs moeten – daar wordt het marketingbeleid voor Europa bepaald. Nadat ik dan zo’n Franse marketing manager op de kaart zou hebben aangewezen waar Nederland ligt zou hij mij lachend en met lege handen hebben terug gestuurd. Als hij mij al zou hebben binnengelaten.

In dit hele proces kwam er bij Apple, toen nog in Bunnik, het fenomeen van de Dead on arrival aan de orde. Het begrip staat er voor dat je een computer uit de doos haalt, je de stekker in het stopcontact doet. En het ding niks doet. Helemaal niks. Het is de nachtmerrie van computerleveranciers en alle kwaliteitscontrole vooraf ten spijt: het komt voor. Wat te doen als zo’n net aan een reclamebureau geschonken Apple dat zou overkomen?

Woensdag introduceerde Nokia in een klap twee nieuwe toestellen die mede de vrucht waren van de innige samenwerking met Microsoft die er is sinds Nokia de kosten van de ontwikkeling van een nieuw eigen besturingssysteem niet meer kan dragen.

Je zou gerust kunnen zeggen dat dit een alliantie van de lamme en de blinde is want Nokia vecht voor zijn bestaan en Microsoft heeft, ondanks het marktleiderschap van Windows op PC’s, op mobiel gebied niks serieus kunnen klaar maken.

Er waren uiteraard de ronkende PR-verhalen, de presentatie was gelikt – dat wil zeggen: tot Microsoft’s topman Steve Ballmer  het podium betrad want die weet werkelijk elk feestje te verpesten.

Ik heb hier al eerder gesteld dat Windows 8 het niet gaat worden, het heeft het gebrek aan design-vernuft waar ze bij Microsoft een patent op lijken te hebben. De mobiele versie van Windows 8 moet Nokia nu naar nieuwe hoogtes stuwen en dat gaat niet lukken. Als ik al zou twijfelen, dan deden beleggers dat gisteren in de VS zeker niet: ze zetten de koers van het aandeel Nokia binnen een paar uur ruim vijftien procent lager. Dat is wat je noemt een Dead on arrival. Vijf jaar geleden was het aandeel Nokia nog ruim veertig dollar waard, gisteren was daar bij het slot van de handel nog 2,38 van over. Volgende week, op 12 september, introduceert Apple de nieuwe iPhone 5. Eens kijken wat daarna de koers van Nokia wordt.

Over Dr. Doom
Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, KPN, Shell en Unilever en is Short in de AEX. De positie in de AEX is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn.

———
Volg HP/De Tijd ook op Twitter.

 

 


Dr. Doom

Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci.

Lees ook
Meer artikelen