Spring naar de content

De Nederlandse vrouw: nu nóg bleker

Greep u deze zomer ook iedere kans aan om bij te bruinen? In Azië doen ze juist alles voor een set melkflesbenen. De whitening industrie blijft er groeien. Maar ook in Nederland: “Ik zoek een bleekmiddel omdat ik met mijn huidige huidskleur geen succes heb.”

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Lisette Wouters

Geen zelfbruiners en zonnebanken, maar bleekcrèmes en huidverlichtende laserbehandelingen. “Wij weten niet beter dan dat we ‘s ochtends ons gezicht insmeren met bleekcrème. Het is vanzelfsprekend”, vertelde een Chinees meisje me deze zomer. Aziatische winkels liggen al jarenlang vol met douchegels en cosmetica met namen als White Swan en Snow White die beloven de huid te bleken. In India zijn de afgelopen vijf jaar 240 unieke huidverlichtende producten op de markt gekomen, ze worden meer verkocht dan Coca-Cola drankjes. In Thailand kun je volgens toerist Fien geen andere dagcrème kopen dan bleekcrème. In Jamaica krijgen doktoren steeds vaker patiënten over de vloer die hun huid hebben verbrand met bleekproducten.

Het bleken van de huid is de grootste schoonheidstrend van dit moment in Azië, haarimplantaten en botox zijn er niets bij. Volgens een rapport van Global Industry Analysts (GIA) zal de wereldwijde markt voor bleekproducten in 2015 zo’n tien miljard dollar waard zijn. Voor een feestje eerst ‘even’ een laserbehandeling om een teintje lichter te ogen is voor veel Aziaten niet vreemd. Het is de enige manier om aan een man of een baan te komen.

Beter dan God?
Maar ook in nuchter Holland groeit het fenomeen. Nederlandse (donkere) vrouwen doen net zo hard mee aan de ‘queeste naar een mooiere kleur’, om dezelfde redenen: “Ik zoek een bleekmiddel omdat ik met mijn huidige huidskleur geen succes heb,” zegt een donker Nederlands meisje op een forum.

Eerst voeren verbaasde reacties de boventoon: “Waarom wil je dat?” of “Dus jij denkt dat je beter bent dan God?” Er komen ook waarschuwingen: “Je zwarte huid gaat ertegen vechten”, roept iemand. “Je huid wordt weer donker en je krijgt lichte plekken. Je kan niet meer in de zon lopen, want je huid brandt, en op den duur krijg je huidkanker”. Maar er zijn ook veel meisjes die de roep om een blankere huid beamen. “Ik vind het echt dapper van je dat je hier over schrijft, er zijn toch heel veel mensen die bleken maar er niet voor durven uit te komen” zegt Bizziz

Hoe bleker de huid, des te beter de baan en de partner

Noodzaak
In Azië moet je haast wel. Op websites waar jonge Indiërs hun toekomstige levenspartner zoeken, kunnen ze onderaan aanvinken of ze op zoek zijn naar een donkere of lichte huwelijkspartner. Vrijwel iedereen zoekt een lichtere partner: daar krijg je lichtere kinderen mee. Ook in de zoektocht naar een goed baan werkt een donkere huid niet mee. Bovendien peperen media en commercie het fenomeen erin. Het barst van de aanprijzende reclamefilmpjes en “Do it Yourself Video’s“. Ook donkere filmsterren en modellen, die door iedereen worden aanbeden, bleken hun huid. En anders worden ze wel met grafische software flink verlicht, zoals zelfs modeblad Elle vermoedelijk deed met de huid van een Indiase actrice op hun cover.

Het verlangen naar een lichtere huid is in Azië niet nieuw. Al eeuwenlang worden vrouwen daar opgevoed met het beeld dat blank gelijk staat aan schoonheid. Huidskleur bepaald status: wie blank is heeft niet de hele dag als een armoedzaaier op het land staan zwoegen. Andersom: wie in het Westen een bruin kleurtje heeft, leeft blijkbaar in luxe. Maar de whitening-industrie groeit nu harder dan ooit, en wordt bovendien steeds extremer.

Steeds een stapje verder
Bleef het ooit bij haar en gezicht, sindskort moedigt de skin-whitening industrie vrouwen aan weer een stapje verder te gaan. Er bestaat nu ook zeep die zich speciaal richt op het bleken van ‘intieme delen’. Hoe belangrijk dat is, laat onderstaand reclamefilmpje zien: volgens deze commercial krijgt een vrouw pas aandacht van haar man nadat ze zich met deze zeep heeft gewassen!

En richtte de whitening-markt zich ooit alleen op vrouwen, vandaag de dag kunnen mannen ook niet meer zonder bleekproducten. De Jamaicaanse artiest Vybz Kartel lanceerde in 2011 zijn eigen ‘skin-brightening’-cosmeticalijn voor mannen. Maar ook Vaseline heeft bleekproducten voor mannen, mét bijbehorende App: Transform Your Face on Facebook With Vaseline Men. Mannen kunnen hun profielfoto uploaden en zoals op deze foto de gebleekte versie van zichzelf bekijken.

En dan is er natuurlijk nog de laatste trend voor Aziaten die bang zijn bruin te kleuren: de facekini. Liever gehuld in angstaanjagend masker de golven trotseren, dan thuiskomen met een teint. ‘En hoe zit het dan met de armen?’ vroeg the New York Times zich onlangs  af. Een zoektocht op een Chinese zoeksite leverde maar liefst twintigduizend resultaten op voor sun protection gloves, van luipaardprint-mouwen tot armlang zwart leer.

Tomaten zijn een natuurlijk bleekmiddel

Twee tinten lichter
Op de Nederlandse stranden is de facekini nog niet gesignaleerd, maar op forums worden wel complete productlijnen aangeraden en besproken: “Ik gebruik de Daily Fade Cleanser, de Daily Fade Lotion, de Pre-Fade Foaming Body Polish, de Body Fade Creme Botanical Formula en de Pre-Fade Complexion bar“, zegt Xuxa over de productlijn van Fade. “Dit zijn producten voor zowel je gezicht als de rest van je lichaam, want het is niet de bedoeling dat je nog steeds met donkere handen en oren rondloopt”, vervolgt ze. En de lijn lijkt te werken: “Mijn huid is in bijna twee maanden tijd ruim een tint lichter geworden!”

Voor de wat zuinigere Hollanders zijn er altijd nog huis-tuin-en-keukenmiddeltjes waar op forums ook uitvoerig over wordt getipt. Melk is een natuurlijk bleekmiddel, net als citroen en tomaten. En zonnebrandcreme (uiteraard de hoogst vindbare factor) moet niet zomaar op het gezicht worden gekwakt, maar er stukje voor stukje worden ingewreven zodat het goed wordt opgenomen.

Waarom deze bleekgekte in een land als Nederland? “Mensen wijzen me af omdat ik ‘te donker’ ben. Ik wil  geen Michael Jackson worden hoor, gewoon een paar tinten lichten zodat ik geaccepteerd word. Dit is mijn enige optie, in een wereld waar je uiterlijk bepaald wie en wat je wordt”, zegt iemand onder de naam ‘Milanine in de huid‘.

En ze is niet de enige.”Ik ben al enkele keren afgewezen voor een goede baan, omdat ik ‘zo donker overkwam’ volgens de laatste. Als een lichtere teint me kan helpen bij het bereiken van mijn doelen, waarom niet?”

Onderwerpen