Spring naar de content

Wilt u wel gewoon luxe spulletjes blijven kopen

Maandag gaf Burberry, de maker van allerlei luxe kleding en accessoires,  een  winstwaarschuwing af. De verkopen in de winkels lopen de laatste weken fors terug en dat raakt de winst en de vooruitzichten direct. Beleggers waren er ook niet blij mee, zij deden het aandeel met verliezen tot achttien procent van de hand.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Dr. Doom

Tegelijk ging er een schokgolf door heel luxe-land. Het mocht in Europa dan minder gaan met de verkoop van allerlei volstrekt nutteloze (sorry dames) maar o zo dure zaken, in het Verre Oosten en met name in China klotste het geld tot zeer voor kort nog zodanig tegen de muren dat er daar grof geld kon worden verdiend. In China lijkt het gegeven dát iets duur is soms wel het enige aankoopcriterium.

Maar de laatste tijd neemt ook de groei in China af en dat geldt voor vele inwoners ook voor hun plotseling verworven rijkdom. En dus gingen gisteren ook andere beursgenoteerde producenten van luxe goederen door het putje. LMVH (Louis Vuitton) noteerde min 4,2 procent. PPR (Gucci) min 3,7 procent. Hermes min 2 procent. Richemont (onder meer Cartier) min 4,8 procent.

Als deze trend doorzet – een kennelijke kopersstaking in het topsegment – met de feestdagen nog voor de boeg, dan belooft het een heus bloedbad te worden. Dus, heren, als uw vrouw nog een goedmakertje te goed heeft: even wachten op de aanbiedingen.