Spring naar de content

De moderne man moet aan de penisdeodorant

Dat een man tegenwoordig zijn grijze lokken kleurt en de ochtend aftrapt met een dagcrème, daar beginnen we nu wel aan te wennen. Maar kent u de guyliner, manscara en mantyhose al? Enne, de penisdeodorant?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Lisette Wouters

Ooit waren het de vrouwelijke potjes en smeerseltjes die de badkamerkastjes deden uitpuilen, met in het mannenkastje alleen een scheermes en een tandenborstel. Maar de vrouw heeft de afgelopen jaren plaats moeten maken. De opmars van de metroman begon onschuldig, met een lekkere aftershave en een potje Nivea. Maar de afgelopen jaren is zijn badkamerkastje uitgebreid met guyliner, manscara en mannenlipgloss. Om over de manskirt en de mantyhose in de kledingkast nog maar niet te spreken. Halen de kastjes van Ken die van Barbie in?

Wat doet een man 83 minuten lang voor de spiegel?

Het begint erop te lijken: anno 2012 groeit de mannencosmeticamarkt harder dan die van de vrouwen. Toen de term metroman ter wereld kwam was smeren en sprayen voor veel mannen nog een ver-van-hun-bedshow. Ondertussen is vooral voor jonge mannen een crèmpje hier en een haarspray daar geen uitzondering meer. Maar ook onder de oudere mannen begint de cosmeticamentaliteit te veranderen. De man met dagcrème en deo noemen we geen metroman meer, de term leek uitgestorven. Maar het fenomeen heeft zich wel voortgezet. En flink uitgebreid.

In het jaarverslag van 2011 van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) lezen we dat het aandeel mannencosmetica binnen de totale cosmeticabranche in Nederland dat jaar 19,8 procent bedroeg en stijgende is. In Engeland is de metroman al wat verder geëvolueerd. Daar spenderen mannen inmiddels gemiddeld meer tijd per dag aan hun uiterlijk dan vrouwen, bleek uit een studie onder drieduizend Britse mannen in 2011. Met een gemiddelde van 83 minuten zitten ze vier minuten boven dat van de vrouwen. Aan verzorgingsproducten besteden ze nog nét minder dan vrouwen (29 euro), maar dat scheelt maar twintig cent.

Dat zet een nuchtere Hollandse vrouw toch aan het denken. Wat doet die doorgeslagen metroman dan allemaal in die 83 minuten?

Een likje lipgloss hier, een veegje manscara daar
Dit zou hij kúnnen doen. De man-met-het-volle-cosmeticakastje wil er stralend en fris uit zien zonder dat ook maar iemand in de gaten heeft dat hij er veel moeite voor heeft moeten doen. Zijn make-up (want die heeft hij dus) moet subtiel, weloverwogen en gebalanceerd worden aangebracht, zodat hij oogt als een natural beauty. Dat doet hij als volgt.

Voor een intense reiniging begint hij bijvoorbeeld met een Deep Exfoliating Scrub op basis van kristallen, waardoor de huid opnieuw een gezonde, energieke uitstraling krijgt. Daarna brengt hij de Silk Enriched Face and Body Bronzer aan, die is verrijkt met echte zijde en vitaminen en zorgt voor een ‘stralend en egaal resultaat’. Oneffenheden werkt hij weg met de Confidence Correcter, een dekkende stick verkrijgbaar in vier kleurennuances die de oneffenheden van de huid corrigeert en blauwe kringen onder de ogen verbergt. Daar overheen wordt met een sponsje zacht een laagje Shine Reduction Powder aangebracht, een transparant poeder van echte zijde dat ‘de ongewenste, blinkende glans op het gezicht elimineert’.

Vooruit, het gaat misschien wat ver, maar over een man met een stralende huid kunnen we niet klagen. Hier houdt het make-up feest echter niet op. Voor volle en sensuele lippen haalt de man zijn Moisterizing Lip Protector, die ‘heel gemakkelijk overal mee naar toe te nemen’ is, uit zijn manbag. Deze zorgt voor ‘jeugdig zachte lippen’, heeft een ‘wett glos effect’ én een ‘verleidelijke vanillesmaak’. Wil hij zijn lippen een maatje voller dan neemt hij gewoon het Lip Maximizing Serum met een revolutionair maxi-lip ingrediënt, dat ‘het volume van de lippen vergroot en tegelijkertijd de tekenen van veroudering rondom de lipcontourzone op effectieve wijze bestrijdt.’

Dan is het tijd om de ogen te laten stralen met een uitgesproken blik, zoals Russel Brand en Brandon Flowers dat kunnen. De Lash & Brow Styling Glaze (een stoer woord voor mascara) zorgt voor een doordringende blik doordat de stilerende gel de wimpers verlengt, verdikt en voedt. Maar ook weerbarstige wenkbrauwen kunnen ermee in model worden gebracht. Deze manscara ‘maakt zijn ogen onweerstaanbaar en brengt ze weer tot leven!’ Om de kleur van zijn ogen te versterken en de oogvorm beter tot zijn recht te laten komen brengt de man een laagje guyliner aan, eyeliner speciaal voor mannen. Die moet overigens heel anders worden aangebracht dan bij de vrouw, horen we in deze video. Vallen de ogen nog niet genoeg op, dan zijn er nog altijd de guylashes: de valse wimper voor de man.

Benieuwd hoe zo’n mannelijke make-upsessie er in levende lijve uit ziet?

Weg robuuste mannenhand
We zijn nog niet klaar: ook de nagels van de moderne man moeten spik en span zijn. Met de complete Shape And Shine Nail Set krijgen zijn nagels ‘in een handomdraai een perfecte vorm en perfecte glans.’ Zo kan hij ‘zijn handen laten spreken over wie hij werkelijk is’. De echte man legt er natuurlijk ook nog een laagje lak overheen: David Beckham stond al eens met roze nagels op het veld en ook Johnny Depp en Christiano Ronaldo zijn ermee gespot. Deze male-only polishes hebben kleuren als denim blue, matzwart of grijs, maar ook bling-bling kleuren als brons.

Uiteraard neemt deze man ook uitgebreid de tijd om zijn kapsel te stijlen en ook ieder ander haargebied van zijn lichaam netjes ‘bij te werken’. Hij gaat even onder de zonnebank of smeert zich in met zelfbruiner voor een stralende tan. Lekker ruiken is ook van groot belang, daarvoor heeft hij aftershave, parfum en deodorant. Maar hij vergeet ook zeker de intieme delen niet te besproeien met een flinke dosis Freshim penisdeodorant. De doorgeslagen metroman kan niet zonder.

Een man met een ladder
Oke, ze zijn nog niet bepaald mainstream, maar de mannen in Madonna’s videoclip Girl Gone Wild dragen hem al: de mantyhose, ook wel guylons of broisery genoemd. Toen Italiaans modehuis Emilio Cavallini merkte dat de medium en large panty’s ook door mannen werden gekocht, brachten zij voor hen een eigen lijn uit. De afzet beslaat ondertussen twee tot drie procent van de gehele verkoop. Mannelijke patronen zoals doodshoofden, sterren en horizontale strepen sieren de mannelijke panty’s, maar zwart wordt toch het meest verkocht. Om ladders te voorkomen bekijkt hij eerst even deze uitgebreide les in pantyaantrekken voor mannen.  En alsof dat nog niet genoeg was kwamen ontwerpers snel na de mantyhose met de volgende trend: de manskirt. Nee, ik heb het niet over een schotse Kilt.

De mannen in Madonna’s video dragen een mantyhose

Waarschijnlijk heeft de gemiddelde Nederlandse man (gelukkig) geen idee hoe hij zo’n panty om zijn benen gewrongen krijgt en denkt hij bij een ladder aan een object om op te klimmen. En dat zal voorlopig ook wel zo blijven. Maar toch. De echte man, die met een schrale huid van de kou, zwarte nagelriemen van het vuile werk en een odeur van puur mannenzweet, lijkt toch langzaam het veld te moeten ruimen voor de doorgeslagen metroman die ons vrouwen bijna in onze vrouwelijkheid voorbijstreeft. Is dat waar de vrouw van vandaag op zit te wachten?