Spring naar de content

Propaganda voor het vrouwenbuikje

De hele mode- en reclameindustrie laat ons geloven dat we dun moeten zijn, schreef Pauline Bijster hier woensdag. We worden dagelijks geconfronteerd met (meestal gephotoshopte) foto’s van extreem dunne modellen. Dat het schoonheidsideaal nog niet eens zo heel lang geleden heel anders was, zouden we nu dan ook bijna niet meer geloven. Na de Tweede Wereldoorlog riep de media vrouwen juist op om wat meer vet op de heupen te kweken: “Skinny girls don’t have oomph”, “Don’t let them call you skinny” en “True beauty includes a full figure”, riepen de Wate-on reclames. Het product was bedoeld om vrouwen aan die paar pondjes extra te helpen. Want ja, wie wil er nou dun zijn?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Lisette Wouters

Toe aan een relativeringsmomentje? Bekijk de vintage reclames uit die tijd hier.

 

———
Volg HP/De Tijd ook op Twitter.