De beelden van 10 jaar bouwen aan de Noord/Zuidlijn

Een vertrouwd beeld voor de Amsterdammer: het Rokin als bouwput

Lijn 52 is nu al een van de meest controversiële uit de Amsterdamse geschiedenis. Maandag nog was het, niet voor het eerst, raak op de Vijzelgracht en verzakten enkele historische panden. Om nog maar niet te spreken over de kostenoverschrijding: momenteel lijkt de aanleg 3,1 miljard euro te gaan kosten tegen een oorspronkelijke begroting van 1,46 miljard.

Met een Raadsbesluit in 1996 kwam er groen licht voor de aanleg van de Noord/Zuidlijn en na vele procedures werd in 2002 onder verantwoordelijkheid van wethouder Geert Dales het definitieve plan vastgesteld. Volgens de huidige planning zullen 21 jaar na het eerste Raadsbesluit de metro’s over het traject rijden. Hieronder een overzicht van de werkzaamheden tot nu toe.

 

De plannen voor een Noord/Zuidlijn kwam al voor in het Plan Stadsspoor uit 1968, maar na de met veel rellen gepaard gaande bouw van de Oostlijn werd in 1975 besloten niet verder te bouwen. In de bovenstaande opzet uit 1997 zijn ook uitbreidingsplannen opgenomen, maar de kans dat die op korte termijn gerealiseerd zullen worden is (wederom) klein. Hoewel, de Amsterdamse PvdA-fractie heeft in september 2012 een initiatiefvoorstel ingediend om de Noord/Zuidlijn door te trekken naar Schiphol

Net als bij de aanleg van de Oostlijn werd er in 1996 gedreigd met rellen tegen de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Dit spandoek was te zien vanuit de werkkamer van toenmalig burgemeester Schelto Patijn

In oktober 2004 deden zich in de buurt van de Vijzelgracht de eerste verzakkingen voor; destijds verzakten zeven panden zo’n 2,5 centimeter. Op 19 juni 2008 verzakten vier monumentale panden 15 centimeter door een lek in de diepwand

Toeristen lopen langs de Wevershuisjes aan de Vijzelgracht in Amsterdam, kort nadat de panden weer waren ‘opgevijzeld’

Een technicus bedient de computer die de vijzels bestuurt waarmee de Wevershuisjes aan de Vijzelgracht worden opgetild.

Bezoekers bekijken in 2009 de bouwplaats voor de Noord/Zuidlijn op het Damrak voor het Centraal Station in Amsterdam. De aannemers van de metrolijn organiseerden een Open Dag waar ruim 25.000 mensen op af kwamen

Een reusachtige tunneldeel van de Noord/Zuidlijn, dat in de loop van 2010 onder het IJ en onder het Centraal Station kwam te liggen, wordt vanuit het bouwdok naast de Sixhaven over het IJ weggesleept naar een tijdelijke ‘parkeerplaats’ in de Suezhaven (Westelijk Havengebied).

Een duiker maakt zich in maart 2011 gereed om onder het Centraal Station in Amsterdam beton te storten. Voor het toekomstige metrostation van de Noord/Zuidlijn werd 5100 m2 onderwater beton gestort

Werkzaamheden aan de verdeelhal onder het metrostation Amsterdam Centraal. ‘De Kathedraal’, zoals het hoofdstation van de Noord/Zuidlijn wordt genoemd, moet vanaf 2017 de verbinding tussen treinen, metro en de Noord/Zuidlijn vormen

Links staat de tweede boor, ‘Noortje’ genaamd, klaar om een tunnel te boren. De eerste boor van de Noord/Zuidlijn, ‘Gravin’ genaamd, is dan bijna bij de Bijenkorf, 377 meter verderop. Een derde boor vertrekt vanaf het Scheldeplein en krijgt de naam ‘Molly’ mee. De vierde en laatste boor wordt ‘Victoria’ gedoopt. Alle namen zijn via een prijsvraag gekozen

In mei 2011 wordt onder het Centraal Station een tunnelbak geplaatst. Het is de eerste keer dat een tunnelelement onder een historisch gebouw wordt geplaatst

Op 32 meter diepte wordt met buizen beton gestort voor de aanleg van de vloer van het metrostation Rokin

Een vertrouwd beeld inmiddels in het Amsterdamse centrum, de bouwput aan het Rokin

Bouwvakkers werpen in januari 2012 een eerste blik op het graafwiel van boor Noortje. Zij ligt al sinds oktober 2010 diep onder de grond van het Amsterdamse Rokin, waar het gelijknamig metrostation komt.

25 september 2012: Het tunnelelement dat de naam Wendy draagt wordt op het IJ door sleepboten op de juiste plek gelegd voor het afzinken. Het tunnelelement is een van de drie laatste onderdelen voor de metrotunnel onder het IJ