Apple en TomTom: ik denk het niet

Gisteren schreef SNS-analist Martijn den Drijver een 14 pagina’s tellend rapport over de, in zijn ogen (dat moet u er vooral bij blijven denken) aannemelijkheid van een overname van TomTom door Apple.

Dat miste zijn uitwerking niet, het aandeel TomTom sloot uiteindelijk op € 3,80 maar tikte tijdens de beurshandel bijna € 4,- aan. Vrijdag sloot het nog op € 3,44. Ruim 10 procent winst in één dag, het kan slechter.

Ik zal eerst een vooroordeel met u delen, dan weet u hoe ik er in zit. Telkens als een SNS-analist iets van een aandeel vindt, heb ik moeite dat serieus te nemen. Ik denk dan al snel dat hij zijn energie beter in de analyse van het aandeel SNS had kunnen steken. Dat zou heel wat beleggers een stuk minder ongelukkig hebben gemaakt, want het aandeel SNS is een speelbal van speculanten geworden.

In dit geval – Apple en TomTom – begeeft hij zich op een terrein waarvan ik in elk geval iets weet, ik volg Apple al een jaar of 30.

Kunstgrepen
De theorie van deze Den Drijver is gebaseerd op het jongste echec van Apple met zijn nieuwe route software. Ze gooiden Google Maps eruit en namen er TomTom voor terug. Maar gebruikten TomTom alleen maar als een soort basislaag waarop Apple zelf nog allerlei kunstgrepen uithaalde. Met als gevolg dat steden midden in de Stille Oceaan liggen en rivieren over bruggen heen stromen. Pijnlijk allemaal maar zelfs als Apple-fan kan ik het niet mooier maken.

Het heeft Apple in zijn beurswaarde zo’n 70 miljard gekost en ook het aandeel TomTom werd geraakt en daalde flink. Dat laatste is overigens normaal, het aandeel TomTom is enorm volatiel, daar hebben ze Apple niet voor nodig.

Apple heeft de kaartenlicentie al, waarom dan heel TomTom inlijven?

Analist Den Drijver fantaseert er flink op los en denkt dat Apple de Nederlandse start-up zal overnemen. Om zijn probleem op te lossen. Deze analist ziet twee dingen over het hoofd. TomTom is niet de veroorzaker van het probleem, dat is Apple-zelf die aan de data heeft geknutseld. Dan kun je TomTom wel kopen, maar dat lost het probleem niet op. TomTom-data wordt er niet anders door. En Apple heeft op basis van een met TomTom gesloten licentie nu al alles wat ze wil hebben.

Hooguit multimiljonair
Maar het belangrijkste is het dat Apple – laat ik zeggen: tot nu toe – nooit overnames doet waar dit soort bedragen mee zijn gemoeid. Apple koopt jaarlijks tientallen bedrijfjes en maakt de oprichters en eigenaren miljonair en multimiljonair. Omdat die bedrijfjes producten hebben die Apple met zijn schaal direct wereldwijd kan uitrollen. Als je daar dan miljoenen of tientallen miljoenen – zelfs een enkele keer honderden miljoenen – voor betaalt, levert dat door de snelheid en de schaal waarmee Apple het verder exploiteert direct rendement op. Zo kocht Apple ooit voor miljoenen het bedrijf dat de software maakte waarop Apple iTunes baseerde. Idem voor allerlei andere software die nu onder de Apple-naam wordt gevoerd.

De miljard die SNS Apple ziet bieden voor TomTom, ik zie het niet gebeuren. Zeg nooit nooit maar het zou een flinke breuk met het verleden zijn.

 

Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, DSM, Heineken, KPN, Shell en Unilever en is neutraal in de AEX. De positie in de AEX is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn.

———
Volg HP/De Tijd ook op Twitter.