Google drukt Apple de niche in

De laatste verkoopcijfers maken duidelijk dat de strijd om de smartphone is gewonnen door Google. De volgende slag in de oorlog zal plaatsvinden in de huiskamer, want de zoekgigant gaat Apple nu aanpakken op de tablet. Als het Google lukt ook in deze markt dominant te worden, wordt Apple een nichespeler. Maar wel een zeer fijne niche.

De verkoopcijfers van de nieuwe iPhone 5 breken alle records, en toch vallen ze ook een beetje tegen. Want in het derde kwartaal werden er in de wereld drie keer zoveel smartphones met Android, het besturingssysteem van Google, verkocht als iPhones. Hoewel de iPhone 5 pas in september is geïntroduceerd, zal het nieuwe vlaggenschip echt niet in staat zijn om dit enorme gat te overbruggen.

iphone 5 wit
De iPhone 5 is een prachtig product, maar het zal iOS geen marktleider maken.

Daarbij ging er ook wel wat fout bij de introductie. Denk maar aan de kaartensoftware. Dat is inmiddels ook in het hoofdkwartier in Cupertino doorgedrongen waar men druk aan het reorganiseren geslagen is. Maar het zijn niet deze fouten waarom Apple de slag heeft verloren van Google.

En nu de tablet
En nu is het tijd voor de zoekgigant om Apple pijn te doen in de markt waar het nog dominant is; de tablet. Ook voor deze invasie zijn de voortekenen voor Google gunstig. Niet omdat de producten van Google nu zoveel beter zijn, maar omdat de zoekgigant een andere strategie heeft.

Een goed voorbeeld is de jongste ontwikkeling binnen de tabletmarkt; de kleine, of beter gezegd, de mini tablet. Van de A-merken was het Amazone met de Kindle Fire die deze markt in Amerika openbrak. Vrij snel volgden Samsung en de andere A-merken.

Nexus 7
Ook Google meldde zich deze zomer met de Nexus 7 aan het front, waarmee het liet zien dat de nieuwe Android versie 4.1 goed genoeg is voor een tablet. Daar kwam ook nog eens de kwaliteit van de hardware bij. Het scherm, de snelheid, de bouwkwaliteit en het geheugen; bijna alles is op zijn minst gelijkwaardig met wat Apple te bieden heeft. Maar het meest verbluffende van de Nexus 7 was zijn prijs; 249 euro. Dat is meer dan honderd euro goedkoper dan de goedkoopste iPad 2. Hoe kan dat?

De Nexus 7 is echter meer. Het apparaat laat goed laat zien wat de strategie van Google is. Door de hardware tegen kostprijs te verkopen ontstaat er vanzelf een markt voor de software. En het is die software, en eigenlijk alleen de zoekfunctie hiervan, waarmee Google zijn geld verdient. De business van Google is met andere woorden het gebruik, terwijl Apple vooral geld verdient met de hardware. Je hoeft geen hogere wiskunde te hebben gestudeerd om te snappen dat een tablet of smartphone vaker wordt gebruikt dan gekocht.

Het model doet denken aan dat van de Xbox van Microsoft. Deze spelcomputer wordt met verlies verkocht maar dat wordt terugverdiend door de spelletjes en, in mindere mate, door de online diensten die via de console worden aangeboden. Ook het verdienmodel van printers doet er aan denken.

Maar wat Google doet zit slimmer in elkaar en gaat nog een stap verder. De kracht van deze strategie zit hem in de eenvoud. Door te kiezen voor het uitbuiten van de zoektechnologie wil Google zijn technologie graag delen met andere bedrijven. Zo gebruikt Amazon, dat na Samsung de meeste tablets met Android verkoopt op dit moment, de technologie van Google. Amazon wil e-books verkopen en dat vindt Google best zolang gebruikers ook maar gebruik maken van hun zoekfunctionaliteit. En dat doen ze. Sterker nog, de gebruikers van de iPhone en iPad doen dat ook! Zoeken op een iPhone of iPad doe je gewoon met Google en na de introductie van iOS 6 heeft zo’n beetje iedere gebruiker toch ook maar Google Maps op zijn apparaat geinstalleerd.

De laatste verkoopcijfers van tablets laten zien dat de iPad wereldwijd marktaandeel aan het verliezen is. Ondanks dat Apple nog altijd iets meer dan de helft van de markt in handen heeft, verloor het bijna 10 procent marktaandeel in vergelijking met vorig jaar. En dit zal de komende kwartalen verder zakken. De introductie van de iPad mini zou dit proces hooguit kunnen vertragen.

BMW
Apple zal echt niet ten onder gaan, maar het bedrijf zal in de toekomst niet die dominante rol spelen zoals het de afgelopen jaren heeft gedaan. Maar juist deze succesvolle jaren hebben Apple nieuw kapitaal opgeleverd; een waanzinnig imago bij een brede doelgroep.

Apple was 10 jaar geleden vooral geliefd bij creatieven zoals grafische ontwerpers en architecten. Had je een Saab, dan had je een Mac.

10 jaar geleden was Apple een merk dat geliefd was bij een zeer kleine, creatieve doelgroep. Om met de automarkt te spreken; Apple was Saab. In tegenstelling tot Saab heeft Apple een ontwikkeling doorgemaakt waarbij het merk bij een veel grotere groep bekend is geworden. Door goede producten en een uiterst slimme merkstrategie is Apple nu voor een hele grote groep mensen een onderdeel van hun identiteit geworden.

Was Apple tien jaar geleden Saab, nu is het Audi of BMW. En als Apple het slim aanpakt, blijft innoveren en mooie dingen blijft maken, dan kan het daar in de toekomst heel veel geld mee verdienen.