Ze hebben mijn baby doorverkocht

Harry kan een spaarrekening openen bij de ING. Het wordt hem nadrukkelijk aangeboden, de bank heeft me een brief gestuurd; gefeliciteerd met de geboorte van Harry. Maar Harry bestaat niet, het is de naam die ik invulde om een gratis doos met spulletjes te ontvangen van de Prénatal die mijn gegevens vermoedelijk hebben doorverkocht aan de ING.

Maanden geleden meldde ik me aan voor de Blije Doos, een doos met gratis producten (een speentje, twee blikjes alcoholvrij bier, een slabbetje) voor zwangere vrouwen. De aanmelding gaat via de Prénatalwinkel of de site van Wij Jonge Ouders. Nadat ze mijn gegevens hadden, kreeg ik dagelijks mails en wekelijks post van Prénatal of een van de partnerorganisaties. Ik schreef erover in Je privacy in ruil voor een speentje.

Mails voor Harry
Ik was niet de enige die gul was met haar adres, telefoonnummer en geboortedatum; op de site van moeder(hehe)bedrijf Prénatal Moeder en Kind BV vond ik de volgende mild angstaanjagende quote: “Met een krachtig wervingsprogramma, breed gespreid over relevante media, vergaart WIJ Special Media nagenoeg alle adressen van zwangere vrouwen van Nederland. Op een totaal van 184.824 levendgeborenen (2009) scoort WIJ Special Media een dekking van 75,1%. (…) Het aanbieden van (gratis) informatie aan een zwangere vrouw is voor haar de incentive om haar adresgegevens te verstrekken aan WIJ Special Media.”

Nepbaby Harry krijgt mail van onder andere Nutricia

Ze willen al onze adressen en dat lukt ze.

Na de geboorte van je baby, kun je nog een doos vol goodies ontvangen; de iets gelukkiger genaamde Baby Doos. Hierin een potje baby eten, maandverband en een hele hoop folders. Om ervoor in aanmerking te komen, moet je nu ook de geboortedatum en naam van je kind invullen. Daar had ik geen zin in, en dus werd het Harry, geboren op 12 september.

Een paar dagen later kreeg ik een prachtig blauw mutsje thuisgestuurd. Harry, staat er in dikke witte letters op, mijn dochter draagt het als we gaan wandelen. Ook krijg ik mails voor hem. Het is de Derde maand van Harry, mailt Wijgroeinieuws. De Wij voordeelclub mailt over korting op sinterklaas t-shirts voor Harry, Simply Colors zegt dat Harry heerlijk zal slapen in een nieuwe pyjama en Nutricia vraagt: Heeft Harry last van darmkrampjes?

Oranje leeuw
Het is geen oplichterij, we staan vrijwillig onze gegevens af. Toch is het goed er af en toe bij stil te staan dat dat is wat we doen; we geven iets weg. Elke keer dat je iets gratis krijgt en je persoonlijke informatie online achterlaat, juicht ergens een marketingmeneer. Als je je gegevens niet actief laat verwijderen of verandert, hebben bedrijven voor de rest van je leven je adres en geboortedatum. En in dit geval dus ook die van mijn baby Harry. Harry melde zich aan voor een babydoos bij de Prénatal, zijn gegevens zijn gedeeld met of verkocht aan verschillende partnerbedrijven. Dat dat gebeurt staat braaf in de kleine lettertjes onderaan het formulier voor de doos, van die lettertjes die je regelmatig scant en zelden leest.

De meeste van de partnerbedrijven hebben me inmiddels gemaild. Ik heb alles bewaard vanaf de dag dat ik mijn emailadres invulde (ergens aan het begin van de zomer) en kom uit op 191 ontvangen e-mails; vier van Nutricia, dertien van Pampers, 41 van de Prénatal, twee van Lekker in het Leven, twee van Simply Colors en 129 van Wij. Veel ervan in het teken van reclame voor weer een ander bedrijf waaronder Center Parcs, Bol.com, Greetz, Davitamon, Vodafone en Roompot vakanties.

Als ik de spaarrekening voor Harry open bij de ING, krijgt hij een oranje leeuw. Zover zal het niet komen, want om daadwerkelijk een rekening te openen is een burgerservicenummer nodig en dat heeft mijn arme Harry niet.