Spring naar de content

O, kom er eens kijken…

De tijd dat Sinterklaas een kinderschoen vulde met ‘een pop met vlechten in het haar’ of ‘twee kaatseballen in een net’ bestaat alleen nog in het bekende Sinterklaasliedje. Daarvoor in de plaats koopt de goedheiligman tegenwoordig massaal games en tablets om uit te delen. Maar: volgens cijfers van het CBS is het consumentenvertrouwen in de economie de afgelopen maanden sterk gedaald. Wat doet u? Bezuinigen of niet?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Nick Muller

“Mijn kleindochter van elf werd vorig jaar ontzettend boos toen haar verlanglijstje niet werd gehonoreerd door haar ouders,” vertelt buurman J. als we het over het Sinterklaasfeest hebben. “Ze heeft wel drie weken gehuild en gezeurd, omdat ze in de plaats van een iPad ‘slechts’ dvd’s, make-up en snoep had gekregen. Uiteindelijk heeft mijn zoon, al ruim een jaar werkloos, wat geld gespaard en haar toch een iPad gekocht. De leukigheid is wat mij betreft van het Sinterklaasfeest af; het mag best allemaal iets minder. Daarom vieren haar ouders het feest dit jaar ook niet meer: de kinderen zijn al wat ouder en de verjaardagen zijn al duur genoeg.”

Kennis E., die vorige maand werkloos is geworden, ziet het juist anders. Het heilig avondje blijft bij hem het heilig avondje, ondanks de financieel mindere periode. “Het Sinterklaasfeest is een van de weinige feesten die we met de hele familie vieren. Met de opa’s en oma’s, mijn broer en zijn gezin… Dan wil ik niet op de kosten van de cadeautjes gaan letten. Mijn dochter van dertien wil graag een nieuwe telefoon; dan krijgt ze die. Even niet denken aan alle financiële zorgen is me heel wat waard. Liever een sobere Kerst dan een karig Sinterklaasfeest.

Wat doet u: kopen of besparen? Daarom de volgende stelling: