Spring naar de content

Microsoft bindt nu al in met Windows 8 en Surface

De Taiwanese website Digitimes is een interessante bron voor iedereen die wil weten welke volumes er nu echt schuilgaan achter de ronkende verhalen van fabrikanten van computers, tablets, smartphones en andere gadgets. Het bedrijf heeft goede bronnen bij heel veel fabrikanten en toeleveranciers en scant zelfs douanedocumenten, op zoek naar aanwijzingen voor productintroducties of significante wijzigingen in orderstromen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Dr. Doom

Recent kwam de site met een publicatie over Microsoft. Het blijkt dat de inkooporders voor de met veel tamtam aangekondigde Surface, MS’ antwoord op de iPad, voor dit jaar met maar liefst 50 procent zijn terug gebracht. Van vier miljoen naar twee miljoen.

Microsoft verbond het lot van de Surface helemaal aan de introductie van Windows 8. Dat was moedig maar ook riskant. De eerste voortekenen wijzen erop dat de acceptatie van Windows 8 traag verloopt, to put it mildly. We moeten het daar doen met de uitlatingen van hardwareleveranciers als Dell, Lenovo, HP, Asus en Samsung en die staan niet op de banken.

Dat stonden ze ook al niet omdat Microsoft hen met de eigen productie van hardware, de Surface, beconcurreert. Om niet nog meer ruzie te veroorzaken kan Microsoft ook niet echt het wapen gebruiken dat je normaal hebt als de omloopsnelheid van een product tegenvalt: de prijsverlaging. Als MS dat doet is de beer echt los onder de PC-fabrikanten.

Het is een weinig benijdenswaardige positie maar voor mij ook niet erg onverwachte ontwikkeling.

Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, DSM, Heineken, KPN, Shell en Unilever en is Neutraal in de AEX. De positie in de AEX is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn. Volg Dr Doom op Twitter

———
Volg HP/De Tijd ook op Twitter en Facebook.