Spring naar de content

De top zeven geflopte series van 2012

Zeggen dat lijstjes in december een cliché zijn, is een cliché. Daarom nu: lijstjes! We trappen af met de zeven series die hun belofte dit jaar niet hebben waargemaakt.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Sanne Rooseboom

1. Luck
Een HBO-serie met Dustin Hoffman als oude maffiabaas die zint op wraak. Hoe cool moet dat wel niet zijn? Heel cool, en toch was het geen succes. Luck leek alles te hebben; goede kijkcijfers, ervaren acteurs, een man met snor die je herkent al weet je zijn naam niet, de garantie dat er in 2013 weer tien afleveringen zouden komen… En toch ging het mis. Wat ging er mis? De paarden gingen mis. Van de vijftig dieren die meededen, stierven er twee nadat ze vielen tijdens de opnames. Daar kwamen boze dierenactivisten op af. Het werd onderzocht en ze zouden voorzichtiger doen, maar toen in maart een derde paard moest worden afgemaakt, trok HBO de stekker eruit. Ben Hur had in 2012 nooit gemaakt kunnen worden.

2. Golden Girls
Vier oudere dames die in een huis wonen in Noordwijk aan Zee; het was precies zo grappig als het klinkt. We kunnen ook zeggen dat het dapper was van RTL4 om een serie te vertalen waarvan het origineel al 22 jaar geen enkele glimlach heeft veroorzaakt. RTL maakte dan ook al snel bekend dat het bij één seizoen zou blijven.

 

3. Pan Am
Mooi klassiek drama, bekende actrices als sexy stewardessen, en net als Mad Men speelde het zich af in de jaren zestig. Maar de verhaallijnen over flirtende piloten, talloze affaires en een stewardess die eigenlijk een spion is in de Koude Oorlog, kwamen niet uit de verf. De kijkcijfers vielen tegen, de recensies al helemaal. Te nep, te vluchtig, te onwaarschijnlijk. Na veertien afleveringen werd de serie stopgezet.

4. CSI: Miami
Goed nieuws voor liefhebbers van Crime Scene Investigation; het felgekleurde, mild hysterische neefje uit Miami is niet meer. Het gaat waarschijnlijk niet zo ver dat alle afleveringen zullen worden vernietigd, maar nieuwe afleveringen komen er niet meer bij na een jaar waarin de kijkcijfers opnieuw tegenvielen. Dus als je vanaf nu CSI ziet staan, weet je dat het gaat om het origineel uit Las Vegas of de gritty politieserie in New York. Nooit meer de plastic versie met die roodharige agent die alle slechte eigenschappen van een zeehond in zich verenigt (Die ogen! Die neus! Die glazige blik!).

5. The Newsroom
Ook weer zo`n serie die alle ingrediënten in zich leek te hebben om een succes te worden, maar teleurstellend uit de oven kwam. De serie is bedacht, geschreven en geproduceerd door Aaron Sorkin, de man verantwoordelijk voor The West Wing en de film The Social Network, over het begin van Facebook. The Newsroom gaat over de redactie van een Amerikaans nieuwsprogramma met Jeff Daniels in de rol van geëngageerde presentator. De aanzwellende muziek en vele dramatische close-ups waren prachtig bij de perfecte scènes. Maar in combinatie met dialogen die net te geforceerd zijn, meningen die er net te dik bovenop liggen, maakt de dramatiek de serie af en toe potsierlijk. De Miami Herald was het meest vernietigend in het commentaar: “Monstrously misconceived and incompetently executed, powered by a high-octane blend of arrogance and contempt, The Newsroom is an epochal failure.” Tja.

6. Homeland
Briljant, vreselijk spannend, actueel. Toen Homeland vorig jaar begon, was het een hit. En dat is het nog hoor, het is geen Newsroom. Het is het verhaal van een Amerikaanse militair die wordt bevrijd uit een gevangenenkamp in Afghanistan en bij thuiskomst als held wordt ontvangen, terwijl een CIA-agente zijn verhaal niet gelooft en vermoedt dat hij voor Al Qaida werkt. Juist omdat de serie in het begin zo ontzettend sterk was, zijn de liefhebbers streng. Serie twee is wat ongeloofwaardig. Sommige fans zijn nog steeds lyrisch, anderen trekken de wenkbrauwen voorzichtig op. We gaan hier niet faken dat we precies weten wat er mis is, terwijl je het hier tot in detail kunt lezen. Homeland vliegt hier en daar uit de bocht dit jaar.

7. Boer Zoekt Vrouw
Nee, strikt genomen is dit geen fictieve serie en nog wat strikter genomen ook geen flop. Niet in de zin dat er niemand naar keek. Maar geef toe, echt een succes was het dit seizoen niet. Bij drie van de vijf boeren zat de sfeer er gewoon niet in. Uiteindelijk keek je de uitzending op uitzending gemist terug, en spoelde je alle stukjes over Aad, Henrieke of Willem door. Toch?

Bij Aad was de sfeer ruzie-achtig. Aad was eerst raar en vervelend, maar later toch best lief en zielig, want hij werd gepest bij DWDD. Bij Henrieke was het tenenkrommend stil en boer Willem koerste met open ogen af op die ene jongen die duidelijk meedeed in de rebound van een lange relatie. Nee! schreeuwden we naar de tv, niet die, die wil niet!

Maar het gebeurde toch. Wat mooi was aan dit seizoen, écht mooi, was de weduwnaar die de gezelligheid terugvond. Boer Martin was voor het eerst op vakantie, voor het eerst in het buitenland, hij at voor het eerst carpaccio en leek voor het eerst in jaren te ontspannen. Volgend jaar graag een spin-off: boer Martin in gelukkige tijden. Boer Martin geniet van rookworst. Boer Martin gaat naar de bioscoop. Boer Martin ontdekt Reddit. Wij zouden elke week kijken.