CBS cijfers laten zien dat het écht anders moet

Zojuist kwam het Centraal Bureau voor de Statistiek ( CBS ) met nog wat aanleiding voor overpeinzingen rond de Kerst: 

– de werkloosheid in november was 7 procent (oktober 6,8 procent);
– de consumentenbestedingen daalden in oktober met 2,4 procent;
– het consumentenvertrouwen in december is -/- 39 (november was -/- 37)

Het CBS presenteert feiten, geen voorspellingen.

Woensdag kwam het Centraal Planbureau met nieuwe ramingen voor 2013. De enkele maanden geleden nog afgegeven groeiraming werd omgezet in krimp. Voor 2013 wordt een werkloosheidspercentage voorspeld van 6 procent. Dat is knap want de feiten van vandaag wijzen al op 7 procent. Hoe aannemelijk is het dat de werkloosheid bij een voorspelde krimp van de economie zal dalen?

Het is om moedeloos van te worden, wat een misère. Wie van de deskundigen durft gewoon eens te zeggen dat hij het ook niet weet en dus ophoudt met het maken van prognoses?

We hebben aan de feiten genoeg. Het consumentenvertrouwen moet omhoog, daar moet je stimuleren. De huizenmarkt – en als gevolg de bouw – moet in beweging komen. Dat moet je stimuleren. Dit zijn niet de tijden om te nivelleren, dat moet je doen als de economie groeit. Een beetje minder méér is dan verkoopbaar, een beetje méér minder nu niet. Want dan besteden mensen die wél kunnen, ook niet meer.

Het is de hoogste tijd voor een majeure ommekeer in het denken van onze leiders. Hou op met die 3 procent-onzin. Scrooge is zó 1843.

Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, DSM, Heineken, KPN, Shell en Unilever en is Long in de AEX. De positie in de AEX is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn. Volg Dr Doom op Twitter.
———
Volg HP/De Tijd ook op Twitter en Facebook.