Kent u Tom de Ridder al, van MKB-brandstof?

Nee? Dan heeft u de afgelopen maanden duidelijk de radio niet aangehad. Je kunt hem namelijk niet aanzetten of je wordt tijdens de reclameblokken lastiggevallen door deze net-iets-te-vriendelijke meneer. 

Tom is van het type dat op feestjes vertelt dat ie via marktplaats voor twee tientjes een nieuwe autoradio op de kop heeft getikt en zonder dat u ernaar hoeft te vragen begint over dat héérlijke weekendje met de kids op een Landal Greenpark, dat hij via Groupon lekker goedkoop had geregeld, en dat het frietje in het subtropische zwemparadijs maar 2 euro 15 kostte. Met saus.

Irritatie werkt
En ja, irritatie opwekken is nog een effectieve vorm van reclame. Radioprogramma’s krijgen mails van gefrustreerde luisteraars die de radio uitzetten tijdens de reclameblokken, en zo wordt Tom de Ridder zélf nieuws. Want als Tom de Ridder onderwerp van gesprek is in het mediaforum van Radio 1, dan is er echt iets aan de hand mensen. Naast ‘mensen die bekend zijn omdat ze nu eenmaal op tv komen en in de roddelbladen staan’, is Tom de Ridder een schoolvoorbeeld van een mediafenomeen.

Terug van (niet) weggeweest
Overigens werd ons in 2010, toen de reclame ook liep, nog verzekerd dat Tom de Ridder ontslag had gekregen bij MKB Brandstof en dat we nooit meer iets van hem zouden horen. Maar hij is terug van weggeweest: ieder uur, op elke zender, hetzelfde riedeltje voor die paar luisterende ondernemers. In februari wordt het minder met Tom de Ridder, gaf een woordvoerder van MKB-Brandstof vandaag aan op onze nationale nieuwszender.

Collectieve volkswoede
Laten we het hopen, want inmiddels is een collectieve volkswoede nabij. De eerste Tom de Ridders schijnen te zijn ondergedoken, aangezien op internet moorddreigementen zijn geuit. Maar uit uw ongenoegen alstublieft via de anti-Tom de Ridder facebookpagina. En steun ze, de Tom de Ridders in uw nabije omgeving. Want het houdt niet op, niet vanzelf.