De winterellende op het spoor is een bewuste keuze

Sneeuw betekent ellende voor mobiel Nederland. Op het spoor was de ergernis hoor- en voelbaar in de overvolle treinen, waar de forens zich afvraagt waarom het elders zoveel beter is. Dat zal ik u zeggen: een slecht winterspoor is een bewuste keuze geweest, ook van u.

Begin deze eeuw hadden wij namelijk de mogelijkheid hele andere keuzes te maken. Toen had NS net Telfort verkocht en daar ruim 1,3 miljard euro voor opgestreken. Dat geld hoort thuis in de schatkist, maar is door de Tweede Kamer opnieuw geoormerkt om in het spoor te worden geïnvesteerd. Een kadootje van de Belastingbetaler dus. Dit werd het Fonds Eenmalige Bijdrage NS of kortweg FENS.

Een bewuste keuze
Van het geld zijn informatiepanelen geïnstalleerd, perrons verlengd en heel veel geld werd gestoken in OV-chipkaartpaaltjes. Hoe die keuzes zijn gemaakt is wat vaag, maar door een procedure die ik voerde is er in ieder geval iets over bekend. Dat nu veel te langzaam verbeteringen worden doorgevoerd door NS en Prorail is goed en nuttig, maar dat wij niet zo goed zijn als bijvoorbeeld de Zweden is het gevolg van een keuze.

Zelf actie eisen
Vorig jaar riep minister Schultz dat treinreizigers minder moeten klagen. Als een van die klagers moet ik haar rond het winterweer gelijk geven. Als reizigers hebben we te lang voor lief genomen dat er schimmig over bestedingen wordt gedaan en wat er voor het betaalde geld wordt geboden. Nu boos zijn over de matige service is begrijpelijk, maar vloeit echt voort uit slechte keuzes gemaakt in het verleden. Dat wordt dus op de blaren zitten, als er zitplaatsen beschikbaar zijn natuurlijk.