HP/De Tijd 01, januari 2013; Jeanine Hennis-Plasschaert, Hoe verder met GroenLinks en hét handboek voor de man

Twee maanden geleden hielpen we de mannen van Nederland een handje met onze vrouwenhandleiding. Om de vrouwen ook van dienst te zijn draaien we in het januarinummer de rollen om: een spoedcursus porno kijken, vreemdgaan en midlife crisis. Misschien nuttig leesvoer voor Jeanine Hennis-Plasschaert, het slimme blondje dat als minister van Defensie het mannenbolwerk pur sang onder haar hoede heeft gekregen, en zelf centraal staat in de coverstory van deze maand. Verder bestrijdt socialistisch hoogleraar Arjo Klamer de geloofsovertuiging die de euro heet, lijdt Anthony Hopkins aan terminale redelijkheid, en – jawel – nog veel meer.

Profiel: Jeanine Hennis-Plasschaert. In 2010 werd ze verkozen tot Europarlementariër van het jaar. Vorig jaar, na haar benoeming tot minister van Defensie, riep de parlementaire pers haar uit tot politiek talent van het jaar. Hoe doet Jeanine Hennis-Plasschaert het toch?

Interview: Ahmed Marcouch. Hij was jarenlang politieman en stadsdeelvoorzitter in de Amsterdamse wijk waar de voetballertjes vandaan komen die de Almeerse grensrechter zouden hebben doodgeschopt. Aanvankelijk hield Marcouch – tegenwoordig Kamerlid voor de PvdA – zich afzijdig, maar nu spreekt hij zich uit. ‘De moraal moet terug.’

Plus: GroenLinks. De milieupartij lijkt op sterven na dood. Toch zijn nog niet alle kansen verkeken. Vooruitlopend op het interne rapport over het verkiezingsdebacle, dat eind januari verschijnt, vast zes recepten voor een geslaagde wederopstanding.

Interview: Arjo Klamer. Als de socialistische hoogleraar minister was geworden in een SP-kabinet, had Klamer vóór de euro gepleit. Tegen zijn overtuiging in. ‘Zelfs Nout Wellink heeft ernstige bedenkingen tegen de euro, maar hij zal dat nooit hardop zeggen.’

Interview: Roberto Payer. In een klassehotel zijn de kleinste details een kwestie van leven of dood. Payer, al twee decennia directeur van het hoofdstedelijke Hilton, is dan ook tot op de millimeter nauwkeurig – tot wanhoop van zijn personeel. Gesprek over totale symmetrie, de Italiaanse keuken en het belang van Amsterdam als museumstad. ‘Economie volgt cultuur’.

Plus: De geneeskunde is ziek. Slecht opgezette onderzoeken, weggemoffelde resultaten, incompetente controle-instanties en een goed geoliede marketingmachine. Het kan levensgevaarlijke gevolgen hebben voor de patiënt. Die – ú dus – moet in actie komen, vindt de Britse arts Ben Goldacre.

Zelfportret: Zanger, gitarist (dEUS) en filmregisseur Tom Barman. Vanaf 20 januari zendt de VPRO zijn zesdelige tv-programma Shot on location uit, over de steden achter bekende films.

Relatie: Handboek man. ‘Zij heeft altijd gelijk,’ schreven we eerder over de omgang met vrouwen en hun lichamelijke ongemakken. Maar mannen zijn minstens zo ingewikkeld. Hoog tijd dus voor een gebruiksaanwijzing voor hém. Doe er uw voordeel mee, dames!

Portret: Anthony Hopkins. Speculaties ten spijt zal sir Anthony Hopkins géén Oscar krijgen voor zijn titelrol in de biopic Hitchcock; hij is zelfs niet eens niet genomineerd. De 75-jarige Brit zal er niet minder om slapen. Portret van een minimalist zonder kapsones. ‘Awards? Laten ze die aan verpleegsters geven!’

Kort verhaal: Schrijver Murat Isik is terug in San Francisco, waar hij als twintiger een uitwisselingsprogramma volgde. ‘De stad lijkt niet veranderd. Net als de vorige keer, elf jaar geleden, zijn de straten van San Francisco op dit tijdstip verlaten en is de mist opgetrokken naar de baai, als om Alcatraz aan het zicht te onttrekken.’

Portret: Eindhoven. Wie denkend aan Eindhoven niets anders ziet dan onooglijke industrieterreinen omzoomd door grauwe flats, is hopeloos ouderwets. Portret van de slimste en creatiefste stad van Nederland. ‘We zullen de Amsterdammers eens laten zien aan wie ze schatplichtig zijn.’

Jojanneke proost met Jan-Jaap Heij, voormalig hoofdredacteur van De Pers en initiatiefnemer van het online medium DNP (De Nieuwe Pers). ‘De succesvolle journalisten van de toekomst zijn geen anonieme doorgevers van het nieuws.’

Autotest: Autojournalist Hein van Dam en fotograaf Raimond Wouda maken een testrit in de Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic.