De Fyra: van VVD-idee naar fiasco

De Fyra, de u zo bekende trein die u van de Randstad naar België vervoert, is een fiasco – daar is iedereen het wel over eens.

Politici vallen over elkaar heen om hun kritiek te uiten, waarbij ook de VVD hoog van de toren blaast. Maar de vraag ‘Hoe heeft dit kunnen gebeuren?’ wil de VVD niet laten onderzoeken middels een parlementaire enquête waar CDA en D66 dinsdag om vroegen. Dat zou ze namelijk wel eens in verlegenheid kunnen brengen, aangezien de VVD zelf aan de knoppen draaide toen het onding werd besteld.

De trein werd in 2004 besteld door de NS toen het CDA in Karla Peijs de minister van Verkeer en Waterstaat leverde. Het personenvervoer per spoor behoorde echter toe aan de staatssecretaris. Dat was de huidige minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen.

Als toezichthouder heeft de Nederlandse Staat zijn werk slecht uitgevoerd, aangezien de hogesnelheidstrein oorspronkelijk al in 2007 zou rijden. Met vijf jaar inmiddels toepasselijke vertraging was het eind vorig jaar dan eindelijk zover en reden de eerste Fyra’s. Bepaald geen vlekkeloze start. Zoals u weet zijn de problemen met de Fyra nu zo groot dat de NS de Italiaanse leverancier van de trein aansprakelijk heeft gesteld voor geleden schade.

Een in zulke gevallen gebruikelijke parlementaire enquête zal er niet komen. Want, zoals VVD-woordvoerster Openbaar Vervoer in de Tweede Kamer Betty de Boer het verwoordde: “Van een enquête gaan geen treinen rijden.”

Hier heeft De Boer natuurlijk een punt, maar met een onderzoek kan misschien wel een antwoord komen op de vraag waarom de NS destijds rommel heeft aangeschaft (immers, Denemarken had indertijd dezelfde trein al besteld en daar waren al problemen). En nog belangrijker: hoe kan een ‘Italiaans drama’ als dit in de toekomst worden voorkomen?

Er lijkt dus weinig te verliezen met een parlementaire enquete, en De Boer heeft haar wiordje klaar als het aankomt op de falende Fyra. Maar het idee dat de geloofwaardigheid van haar VVD in het geding komt, onder wiens toezicht de Fyra aangeschaft is, lijkt toch eerst op een zijspoor te moeten worden gezet.

———
Volg HP/De Tijd ook op Twitter en Facebook.