Mag ik de D-trein terug?

Nu we een hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Brussel hebben is de reistijd – door de falende V250-trein – vier uur geworden. Om dat te realiseren moest de intercity van Amsterdam – Den Haag Centraal worden omgeleid en zijn tienduizenden reizigers 10 minuten per enkele reis extra kwijt.

Diverse partijen willen nu een parlementaire enquête naar het uiteenspatten van de HSL-droom van Paul Rosenmöller. Een roep die niet kon uitblijven, want als spiksplinternieuwe treinen tijdens de eerste kou spontaan desintegreren dan is er iets fundamenteel misgegaan.

Zeker als dat volgt op vastlopende software, die dwingt tot een noodstop. En wanneer de trein eenmaal stilstaat doen de deuren het niet. Laten we het maar zeggen: we hebben de Alfa Romeo onder de treinen gekocht. Daarnaast zijn er miljarden besteed aan – nu ongebruikt – spoor.

Belgen
Als we dan toch een onderzoekje starten, wil ik eigenlijk ook wel weten hoe het kan dat de Belgen onze huid redden. De Fyra staat niet stil op Nederlands initiatief, maar op last van de Belgische overheid. Daar zag de inspectie het uit elkaar vallen van een trein als een groot probleem, terwijl onze Inspectie Leefomgeving en Transport angstvallig stil blijft.

Mij lijkt dit ernstig genoeg om alle testen nog een kritisch tegen het licht te houden. Een deur die niet opent bij een evacuatie kan levens kosten, net als software die vastloopt, of het losraken van onderdelen. In de luchtvaart allemaal reden om in te grijpen. Wat snappen de Belgen dat wij Nederlanders echt niet lijken door te hebben?

Ondertussen grijpt de NMBS, de Belgische NS, hard in door bij de leverancier aan te sturen op het ontbinden van het contract met AnsaldoBreda, de bouwer van de trein. Waarom zet NS deze stappen niet? Vragen, vragen voor een mooi onderzoek.

D-trein
En mag ik ondertussen de D-trein terug? Ik heb de dienstregeling uit 1958 er nog eens bij gepakt en toen werd de Brussel-trein trots aangekondigd. Maar ja die reed in drie uur – zonder overstappen – van Amsterdam naar de Belgische hoofdstad.

Misschien moeten we ook de stoomtreinen maar weer van stal halen. Duurt het wel langer, maar dan rijden we zo weer op het ongebruikte HSL-spoor. Oude tijden herleven en reizen op het spoor wordt weer leuk: weer of geen weer.