D-Day voor Blackberry

Vandaag introduceert Research In Motion (RIM), de beursgenoteerde maker van de Blackberry, zijn nieuwe uitdager van Samsung en Apple: de Blackberry 10. 

De verwachtingen zijn hoog gespannen. Nadat Blackberry al weer heel lang geleden het lezen en versturen van e-mail op een mobieltje introduceerde, werd het de lieveling van managers – en wat daarvoor moet doorgaan. En de lieveling van de beurs. Nog maar drie en een half jaar geleden deed het aandeel C$ 94,48. In september 2012 was daar nog C$ 6,10 van over. Wie er toen nog vertrouwen in had is inmiddels flink beloond. Op de geruchten over de kansen van de Blackberry 10 steeg het aandeel sinds die tijd enorm, het raakte op 24 januari j.l. C$ 18,34 aan om vervolgens weer wat terug te vallen. Maar met een slotkoers gisteren van C$ 15,71 kun je zeggen dat er heel veel verwachting in de koers zit.

Vechten om de kruimels
Marktanalisten denken dat Windows 8 en Blackberry de komende jaren zullen vechten om de kruimels die Android (onder meer Samsung) en iOS (Apple) laten liggen. Alles bij elkaar valt er misschien nog zo’n 10 tot 15 procent marktaandeel te verdelen. Windows 8 valt tot nu toe tegen qua verkopen maar Nokia en Microsoft hebben een alliantie die in elk geval op papier de winnaar moet kunnen worden. Maar wie had vijf jaar geleden gedacht dat Apple een gevestigde naam als Nokia, de onbetwiste marktleider, zou kunnen wegvagen?

Ik wil maar zeggen: in deze markt gebeurt er om de paar jaar een wonder.

Heeft de Blackberry 10 snob appeal?
Wat Blackberry vooral verkeerd heeft gedaan, nadat ze de smartphone al helemaal niet zag aankomen, was te proberen het marktaandeel onder de man in de straat uit te breiden. Zo verknalde het merk hoogstpersoonlijk haar upmarket-imago waar de prijs er veel minder toe doet. Inmiddels zijn de Samsungs en iPhones van de man in de straat, er ligt dus een kans voor Blackberry opnieuw zijn oorspronkelijk positie te veroveren: in de zakken van de managers en welgestelden. Dan moet de Blackberry 10 wel enig snob appeal in zich hebben. Vanavond weten we meer.

Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, DSM, Heineken, KPN, Shell en Unilever en is Short in de AEX. De positie in de AEX is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn. Volg Dr Doom op Twitter.
———
Volg HP/De Tijd ook op Twitter en Facebook of schrijf u in voor onze nieuwsbrief!