Amazon: liefdadige instelling of slimme drugsdealer?

Op elke euro die u overmaakt naar de digitale reus Amazon.com verdient het bedrijf een halve cent. Daar staat tegenover dat u bij Amazon kunt kiezen uit een aanbod van 23 miljoen verschillende (!) digitale producten die wereldwijd vanuit 89 gigantische verdeelcentra worden geleverd.

Niet gezond
Over 2012, zo bleek vandaag, heeft het bedrijf praktisch geen winst gemaakt maar de beurskoers schoot dezer dagen fors omhoog in New York.
Als u dat allemaal niet snapt bent u in goed gezelschap want zelfs de meest geharde beursanalisten in Amerika begrijpen er ook niks van. Een beursgoeroe van The Wall Street Journal kon er geen andere verklaring voor vinden dan dat Amazon geen bedrijf is maar een liefdadige instelling opgericht ten bate van de consument. Dat geloven wij niet maar het toont wel aan hoe verwarrend het bedrijfsmodel is.

En de verwarring stijgt verder als wij horen dat Amazon op sommige producten zelfs verlies maakt. Bijvoorbeeld op de Kindle Fire (een kleurentablet voor het lezen van boeken) en de gewone Kindle (idem, maar dan zwart-wit). Daar staat dan weer tegenover dat de omzet van e-books bij Amazon in 2012 met liefst 70 procent is gestegen. Tegen zulke lage marges dat andere boekverkopers machteloos zijn: Amazon heeft 90 procent van de digitale boekenmarkt in handen. Zulke cijfers zijn nooit gezond.

Monopolist
Het lijkt er sterk op dat Amazon van plan is monopolist te worden op het gebied van e-books, films, tv-series, games, kortom alles wat wij gebruiken op onze digitale apparaten, draagbaar of niet. En dan komt het mooi van pas dat wij allemaal een in feite gesubsidieerd apparaat van Amazon in huis hebben want de content (inhoud) is waar het om draait in de toekomst, daar maakt het bedrijf geen geheim van. En dat is ook waar de slimme beleggers op speculeren: ooit betalen de investeringen zich uit in superwinsten.

Drugsdealer
Waar doet dit gedrag aan denken? Eigenlijk nog het meest aan dat van een drugsdealer die de beginnende gebruiker tegen een prikje zijn middelen verkoopt maar later, als de verslaving een feit is, de prijzen en dus de winst flink opvoert. Dan moet je natuurlijk wel zorgen dat andere dealers uit je wijk zijn verdwenen en dat is precies wat Amazon nu aan het doen is. Alleen is de wijk van Amazon de hele wereld.

———
Volg HP/De Tijd ook op Twitter en Facebook of schrijf u in voor onze nieuwsbrief!