Burgermans Zuckerberg is niet zo sexy meer

Facebook presenteerde donderdag zijn jaarcijfers en die vielen eigenlijk een beetje tegen. Niet het feit dat de winst was gezakt naar 64 miljoen was teleurstellend. Sterker nog, dat was eigenlijk zeer hoopgevend want, zo vertelde Zuckerberg, de winst was gezakt omdat er veel kosten zijn gemaakt. En kosten maak je als bedrijf omdat je teveel mensen in dienst hebt óf als je aan het ontwikkelen bent, en het liefst iets leuks. En dat laatste mag je toch wel verwachten van Facebook.

Van een bedrijf uit Sillicon Valley verwacht je dat ze flinke kosten maken. Neem Google. Daar hebben ze bedacht dat iedereen een monitor op zijn neus wil hebben, en ze noemen dat een bril. Niet nu, maar wel over een tijdje als we er klaar voor zijn. Of dat we in een auto willen zitten waar je niet hoeft te sturen. Dit soort stoere technische ontwikkelingen maken internetbedrijven interessant, leuk en op de langere termijn zeer succesvol.

En juist dit zit er niet in bij Facebook. Gespannen zat de wereld naar zijn presentatie te kijken en af te wachten op het nieuws dat Facebook een eigen telefoon aan het maken is. Of een eigen satellietsysteem waarmee iedereen kan navigeren, liken en telefoneren tegelijk. Of een stofzuiger waarmee je ook naar je werk kan rijden en friet kan bakken. Maar niets van dit alles.

Zuckerberg vertelde dat het goed ging met het ten gelde maken van het mobiele verkeer, dat hij een half gare zoekmachine aan het ontwikkelen is waarop niemand zit te wachten én dat hij het advertentiesysteem van Facebook verder gaat optimaliseren. Dat zal allemaal wel, maar ik heb liever een auto die zelf kan sturen en een monitor op mijn neus. Facebook is mainstream geworden; niet alleen de gebruikers zijn burgelijk, maar ook het bedrijf is zo saai als het maar kan.

———
Volg HP/De Tijd ook op Twitter en Facebook of schrijf u in voor onze nieuwsbrief!