Overal een ander wachtwoord

Zaterdag werd bekend dat Twitter een aanval detecteerde. Naast de blogposting kregen de 250.000 getroffen gebruikers, waar ik er één van ben, een nette e-mail met uitleg en werd het wachtwoord gereset. De kans op misbruik blijft zo minimaal.

Wat opvalt aan de hack is dat Twitter snel en adequaat reageert op het incident. Ze zien de inbraak gebeuren, en dat is bij veel organisaties niet het geval. Daarnaast grijpt het bedrijf in en waarschuwt de gebruikers. Gewoon open communiceren is een slim devies, want uiteindelijk wordt iedereen gehackt. De vraag is hoe je ermee omgaat.

Waarschuwen
Door te waarschuwen weten gebruikers waar ze aan toe zijn. In dit geval is de inbreuk klein, maar bij de veel besproken zaak tussen Diagnostiek voor U en Henk Krol gebeurde dat niet. Mensen werden pas maanden later dagen voor de strafzaak ‘geïnformeerd’, toen het bedrijf wilde dat de patiënten geld gingen vragen van Krol.

Doordat het Amerikaanse Twitter de gebruikers informeert, kunnen ze zelf inschatten hoe groot hun probleem is. Ik gebruik een ander wachtwoord op Twitter dan elders en mijn risico is beperkt. Maar voor andere mensen kan dit een goede waarschuwing zijn om overal een ander wachtwoord te gebruiken. Een incident als dit is dan ook heel nuttig.

Zelf gebruik ik voor een aantal diensten Lastpass, waar wachtwoorden versleuteld worden bewaard. Het programma integreert met de webbrowser en werkt op de mobiele telefoon. Mooi is dat het mogelijk is om de software een wachtwoord te laten genereren, waardoor ik van de meeste plaatsen mijn wachtwoord niet eens ken. Toch handig.

———
Volg HP/De Tijd ook op Twitter en Facebook of schrijf u in voor onze nieuwsbrief!