Spring naar de content

20Q kan jouw gedachten lezen

Van sommige gadgets begrijp je niet dat ze onbekend blijven in Nederland. Neem nu 20Q, een geestig apparaatje dat beangstigend goed is in het lezen van je gedachten. Het idee is eenvoudig. Je neemt een voorwerp, emotie of bezigheid in gedachten. Vervolgens stelt het apparaat, dat qua design aan de Tamagotchi doet denken, twintig vragen (questions). Na het beantwoorden van deze twintig vragen zal 20Q vertellen waar jij aan dacht.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Tim Jansen

De eerste vraag zijn eigenlijk vier vragen. Het apparaat vraagt achtereenvolgens of je aan een dier, groente, mineraal of iets anders denkt. Vervolgens stelt hij negentien vragen die van keer tot keer kunnen verschillen. Er zitten voor de hand liggende vragen bij als “kun je het buigen?”, “is het van metaal?” of “is het hard?”. Soms zitten er grappig bedoelde vragen bij als “is het groter dan een magnetron?” of “is het zwaarder dan een eend?”.  Elke vraag kan beantwoord worden met ‘Yes’, ‘No’, ‘Sometimes’ of ‘Unknown’.

Na twintig vragen vertelt het apparaat waar jij aan dacht. Opvallend vaak weet het speeltje het juiste antwoord te geven. Het raadde simpele dingen als kat, stoel en deur. Ook complexere dingen als liefde en tegel bleven geen geheim. Gelukkig is 20Q niet helemaal feilloos en blijven sommige gedachten veilig. Toen ik dacht aan “tax” en het apparaat dacht aan “toe nail clipper (teennagelknipper)”. Als het juiste antwoord na twintig vragen niet is gegeven, volgen vijf extra vragen. Ook dat hielp niet, hoewel het antwoord “receipt” al meer in de buurt van “tax” kwam.

De antwoorden (en vragen) waren inderdaad in het Engels. Een Nederlandse versie van 20Q is er, ondanks het aanvragen van Europese patenten in 2005, nog niet. Op internet via de website 20q.net kan er wel een Nederlandstalige versie gespeeld worden. De online versie lijkt echter minder accuraat dan het speeltje dat in 2004 op de markt kwam. Dat is opmerkelijk omdat de online versie dichter bij het oorspronkelijke idee achter 20Q blijft. In 1988 ontstond twenty questions als een experiment in de Kunstmatige Intelligentie. Met elk gespeeld spel zou het programma iets slimmer moeten worden om de volgende keer nog nauwkeurigere antwoorden te geven.

Via de website van 20Q zijn inmiddels bijna 85 miljoen spellen gespeeld. Desalniettemin gaat de website nog regelmatig in de fout. Wanneer de website het bij het verkeerde einde heeft, vertelt hij op welke vragen zijn antwoord afweek. In tegenstelling tot de website kan het handmatige apparaat niet leren van zijn fouten. Desondanks is het veel leuker om het spel in het ‘echie’ te spelen. Zeker wanneer het met meerdere personen gespeeld wordt. Dan ontstaan er, vooral bij minder tastbare dingen als ‘tijd’ en ‘liefde’, (welhaast filosofische) discussies over het te geven antwoord.

Niet alleen leidt het spel tot discussie. Het roept zowel verwondering als bewondering op voor de slimmigheid van hedendaagse techniek. Aan de overkant van de grote plas is Q20 daarom al jarenlang een verkoophit. Dat het in Nederland nog niet is doorgedrongen is een klein wonder. Zeker als je bedenkt dat uitgerekend Endemol in de Verenigde Staten Q20 is een televisieformat goot.

——
 Download de gratis app van Tablisto om ons maandblad op uw tablet te lezen

  Volg HP/ De Tijd.

 Volg HP/ De Tijd op Facebook