Eerste Kamer blijf bij je leest!

De Eerste Kamer toetst wetvoorstellen vooral op redelijkheid, en of ze technisch (juridisch) goed in elkaar zitten. Dat was althans altijd de bedoeling. Vandaag de dag is de Eerste Kamer meer een tweede Tweede Kamer geworden.

We kennen de beelden van vorig jaar nog, toen Kees van der Staaij op de achterbank van Rutte plaatsnam. In de Tweede Kamer had de (gedoog)coalitie na het vertrek van Hero Brinkman uit de PVV geen meerderheid meer. Ook de Senaatszetel van de SGP was hard nodig om wetten te bekrachtigen, en Van der Staaij kreeg zijn invloed.

Hetzelfde scenario lijkt zich nu af te tekenen. Minister Stef Blok (Wonen en Rijksdienst, VVD) moet zijn plannen de voor de woningmarkt vóór april door zowel de Tweede als de Eerste Kamer jagen om in juli ingevoerd te zijn.

Hier wringt de schoen. Een voorstel door de Tweede Kamer krijgen is met de steun van coalitiegenoot PvdA geen probleem. In de Eerste Kamer echter bezitten de partijen samen slechts 30 van de voor een meerderheid benodigde 38 zetels. En dus is het noodzakelijk dat er meerdere partijen meestemmen.

In ruil hiervoor willen deze partijen (ditmaal: D66, ChristenUnie en SGP) invloed op het beleid. En die invloed wordt dan al in de Tweede Kamer aangewend om het voorstel zo om te buigen dat deze tegenover de eigen achterban te verdedigen is. Zetels in de Eerste Kamer vormen meer dan ooit een politiek instrument waarmee de koers bepaald wordt. En dat is nou net niet waar de Eerste Kamer voor bedoeld is.


Download de gratis app van Tablisto om ons maandblad op uw tablet te lezen

Volg HP/ De Tijd en Pieter Yspeert op Twitter

Volg HP/ De Tijd op Facebook