Spring naar de content

Vliegen was nog nooit zo veilig (maar of dat zo blijft is maar de vraag)

Volgens cijfers van het Aviation Safety Network was de commerciële luchtvaart nog nooit zo veilig als in 2012.  Wereldwijd deden zich in 2012 ‘slechts’ 23 dodelijke ongevallen voor, waarbij in totaal 475 mensen overleden.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Edwin van Sas

Vliegtuigen en motoren zijn veiliger geworden (ok, er wil wel eens een accuprobleempje zijn) en technologische ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat in alle weersomstandigheden veiliger kan worden gevlogen dan ooit.

Maar kunnen we, ondanks die dalende trend van de afgelopen decennia, in de toekomst ook met een gerust hart in het vliegtuig blijven stappen? Er blijkt reden voor zorg, melden experts tegenover de New York Times. Zo zal het verkeer door de lucht de komende jaren alleen maar verder groeien, terwijl vliegvelden al overvol zijn en er om de paar minuten een geland en opgestegen wordt. Het aantal bijna-ongelukken op start- en taxibanen is bijvoorbeeld toegenomen.

Autonomie van piloot onder druk
Ook de enorme concurrentie in de luchtvaart doet de industrie geen goed. Zo worden vaker jonge piloten ingezet die met minder ervaring en tegen lage salarissen enorme verantwoordelijkheden moeten dragen. Door het inhuren van piloten via freelance-constructies wordt bovendien de rechtspositie tegenover de werkgever uitgehold; luchtvaartmaatschappijen doen alles om de winst te maximaliseren, waardoor de autonomie van de piloot onder druk staat.

Rustperioden van piloten komen in het geding en veiligheidsrisico’s nemen toe om de winst op te schroeven. Recentelijk luidden piloten van Ryanair de noodklok over de minimale hoeveelheden brandstof die zij werden geacht mee te nemen op hun vluchten, en de ‘diepgewortelde angstcultuur’ die in het bedrijf zou bestaan.

Niet de technologische ontwikkeling, maar bedrijfseconomische redenen zullen de komende jaren dus bepalen of vliegen de veiligste manier van vervoer blijft.