Het nieuwe lezen: betaal per pagina

Unwertung aller Werte in de boekenwereld: het aanschaffen van een boek is voortaan gratis. Je betaalt alleen als je het ook daadwerkelijk leest. Dat is althans het concept dat een Israelisch internetbedrijf heeft bedacht en waarvoor het nu klanten (schrijvers, uitgevers en lezers) aan het zoeken is. We hebben het dan uiteraard over e-books.

Volgens het bedrijf, dat Total Boox heet en wordt gerund vanuit Tel Aviv, is het een sterk verouderd concept dat je zou moeten betalen voor een boek voordat je ook maar een bladzijde hebt gelezen. Daar valt wel iets voor te zeggen: boeken zijn vaak een impulsaankoop en dus heeft praktisch iedereen wel vele ongelezen boeken in de kast staan. En waarschijnlijk op diverse apparaten ook vele ongelezen e-books, al zijn dat natuurlijk niet van die ruimtevretende stofnesten. Maar geld hebben ze (waarschijnlijk) wel gekost.

Beetje eng
Het concept van Total Boox maakt daaraan een eind. Je kan bij hen net zoveel boeken (gratis) downloaden als je wilt en die met behulp van hun eigen software (uiteraard) rangschikken op je virtuele boekenplanken. Die software registreert dan hoeveel pagina’s je leest in welk boek en geeft dat dan online (en hier wordt het een beetje eng) door aan, vermoedelijk, een server in Tel Aviv. Total Boox schrijft dan een bedrag af van je account.

Sterker nog: het bedrijf wil dat zoveel mogelijk mensen boeken verzamelen en die ter lezing aanbieden. Liefst ook nog in samenhang met de social media zoals Facebook. Het zou eens niet. Maar opnieuw: niet slecht bedacht want op die manier kun je aan vrienden en collega’s boeken doorgeven op een legale manier. Als ze dan, ondanks jouw hartelijke aanbeveling, niet verder komen dan drie pagina’s zijn ze slechts een fractie van de prijs voor het e-book kwijt.

Advertenties
De startup uit Israel is overigens een van de vele bedrijven die een eind willen maken aan de (te) hoge prijzen voor e-books en daarmee dus ook aan de piraterij, het illegaal downloaden van boeken. Uit Amerika komen berichten over gratis e-books, maar dan wel met advertenties als verdienmodel. Dat zal voor veel (traditioneel opgevoede) lezers een brug te ver zijn. Zoals het dat al was in de jaren ‘70 van de vorige eeuw toen een uitgever met de vermaarde Bulkboeken een soortgelijke stunt trachtte uit te halen.

Meer leuke content? Like ons op Facebook