Spring naar de content

Help, ik wil een krantenabonnement!

Een bedrijf dat zijn product in tien (10!) verschillende verpakkingen verkoopt heeft dringend behoefte aan een nieuwe marketingstrategie. Want de consument verlangt duidelijkheid en heeft geen behoefte aan een eindeloze rondgang langs de winkelschappen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Geert Poorthuis

Toch is dat precies wat NRC Media tegenwoordig doet. Daar hebben ze met de introductie van de NCR Reader nu tien verschillende abonnementsvormen voor in beginsel dezelfde inhoud – de artikelen die de journalisten schrijven voor de landelijke krant.

Ook de Volkskrant worstelt nog steeds met het digitale tijdperk, maar daar houden ze het bescheiden met slechts 4 mogelijkheden, al kun je die wel allemaal tegen aanzienlijke kortingen met elkaar combineren. Maar zo bont als NRC het maakt: de NRC gewoon, de NRC digitaal, de NRC alleen zaterdag, de NRC Lang Weekend (begint al op donderdag), de NRC door de week, NRC Next op papier, NRC Next digitaal, NRC Next digitaal met de NRC zaterdag.

En dan nu ook nog de NRC Reader waarop elke dag ongeveer 8 artikelen te lezen zijn ‘die er echt toe doen’. De rest kunnen we dus blijkbaar overslaan. Overigens is de Reader alleen voor bezitters van een Apple tablet beschikbaar waarmee het bedrijf een grote groep tabletbezitters – die steeds groter wordt – in de kou laat staan.

Betaalmuur
Als klap op de vuurpijl kondigde NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch onderlaatst aan dat zijn krant op termijn achter een (digitale) betaalmuur gaat verdwijnen, voor 1,50 euro per dag. Dat is vele malen duurder dan het huidige meest prijzige abonnement, maar dat terzijde. Het geeft wel aan hoe de traditionele media worstelen met de wereld van het snelle internet, zelfs nu ze twintig jaar de tijd hebben gehad om er op te studeren. Uiteraard niet alleen in Nederland, nergens ter wereld slagen uitgevers er tot dusver in om een solide betaalmodel voor digitaal nieuws te ontwikkelen.

Gratis
Met de komst van het internet, zo rond 1995, was opeens al het nieuws gratis geworden. Waar je voorheen naar je Bruna of je brievenbus moest lopen om je krantje te halen kon je nu comfortabel achter je computer blijven zitten en de wereld kwam als het ware vanzelf naar je toe. Krantenuitgevers deden enthousiast mee en gooiden alle inhoud op het net. Dat, gecombineerd met de opkomst (en ondergang) van gratis kranten zorgde ervoor dat er een generatie is opgegroeid die niet meer wenst te betalen voor nieuws of achtergronden. Of voor muziek, want daarmee is iets vergelijkbaars gebeurd.

Nu doen de radeloze uitgevers een poging dat terug te draaien en wekken daarbij de indruk opnieuw de belangrijkste stap te hebben overgeslagen, namelijk het raadplegen van de consument. Vandaar dat ze zoveel mogelijk producten op de markt zetten, in de hoop dat er eentje (betaald) aanslaat bij het grote publiek. Mijn inschatting is dat de uitkomst wel eens dicht bij de NRC Reader zou kunnen liggen. Een beperkt aantal artikelen per dag, tegen een lage prijs. Maar dan liever niet geselecteerd door de hoofdredactie van NRC. Dat doen we liever zelf.

Onderwerpen