Hotmail strompelt naar het einde

Het zal wel geen toeval zijn: in de week dat Microsoft wereldwijd alle Hotmail-accounts overzet naar Outlook is de site bijna de hele dag uit de lucht.

Er rust de laatste tijd toch al weinig zegen op alles wat Microsoft doet. Windows 8 wordt vooral bespot ondanks de intensieve reclamecampagne en over het nieuwe Office woedt al weken een felle discussie op het internet. Je mag het, zelfs als rechtmatige eigenaar, niet eens op een andere eigen computer zetten.

Weinig veranderd aan interface en beveiliging
Een weekje geleden kondigde Microsoft aan dat het de 360 miljoen gebruikers van een Hotmailaccount gaat overzetten naar Outlook, met behoud van adres, dat wel. Hotmail bestaat al sinds 1995 toen het internet nog op stoom liep en je je op een plaatselijke internetprovider moest abonneren om dat wonder van dichtbij mee te maken. Hotmail was zo’n beetje het eerste e-mailadres dat je overal kon gebruiken waar je online was. Nadat Microsoft het had gekocht groeide het aantal gebruikers snel, maar aan de interface en vooral de beveiliging is al die jaren eigenlijk niet zoveel veranderd.

Gevolg daarvan is, zo blijkt deze week uit onderzoek, dat Hotmail niet alleen heel veel wordt gebruikt om te mailen, maar vooral heel veel wordt gekaapt. Cybercriminelen leggen een zekere voorkeur aan de dag voor Hotmail en versturen vanuit die gekaapte adressen malware, spam en dubieuze reclames die uw spamfilter dan weer niet herkent. Van de 360 miljoen accounts is dan ook een groot deel slapend of niet meer in gebruik. Dat geldt ook voor het mijne dat ik acht jaar geleden heb opgegeven voor een Gmail-adres. Ik heb in geen jaren op mijn Hotmail gekeken. De viagra-mails en overbodige nieuwsbrieven zullen er nog steeds binnenstromen.

E-mailadres van je oma
Hotmail is in de loop der jaren steeds meer het e-mailadres van je oma of moeder geworden. Je wilde er liever niet mee gezien worden vanwege het wat suffe en duffe imago. Microsoft is blijkbaar vastbesloten daar iets aan te doen, nu het bedrijf zich steeds minder richt op de verkoop van software. Het begon, zoals hier vorige week al onthuld, een soort haatcampagne tegen G-mail (www.scroogled.com), maar lanceerde ook Outlook.com dat een meer ‘Metro-achtige’ uitstraling zou moeten hebben. Ik zie het wel eens op bevriende computers. Iets gelikter, maar nog steeds niet echt handig.

Erger lijkt mij dat Microsoft ondanks zijn grote inspanningen (terwijl ik dit schrijf zijn ze er in de VS weer in geslaagd Hotmail aan de praat te krijgen, zij het zeer traag) niet lijkt te beseffen dat het tijdperk van e-mail waarschijnlijk zo goed als voorbij is. Waar je vroeger met ellenlange adreslijsten je vrienden op de hoogte bracht van je wedervaren in het leven, is die rol nu overgenomen door (vooral) Facebook. Ziektes, geboortes, scheidingen, huwelijken, ik zie het allemaal langs komen op de social media. En dan twitter ik nog niet eens.

Meer leuke content? Like ons op Facebook