Argo: want Hollywood houdt van Hollywood

De Academy Awards – beter bekend als de Oscars – zijn afgelopen weekend weer uitgereikt. Wat beklijfde?

Presentator Seth MacFarlane zong (in een vooraf opgenomen filmpje) een liedje over borsten, Jennifer Lawrence viel, mensen waren boos om een grapje van de satirische website The Onion en er was een live-verbinding met mevrouw Obama. Maar het hoogtepunt was natuurlijk de belangrijkste prijs van de avond: Argo won de Oscar voor beste film.

Canada orkestreerde ‘Argo’
Zoals bekend gaat Argo over een reddingsactie waarbij een groepje ontsnapte werknemers van de bestormde Amerikaanse ambassade in het Iran van 1979 door de CIA uit het post-revolutionaire land worden gehaald. Met de hulp van verschillende filmmakers uit Hollywood smeedt CIA-agent Tony Mendez – gespeeld door Ben Affleck (tevens regisseur van de film) – een nepfilm in elkaar: Argo. Door zich vervolgens als de makers van deze niet-bestaande science-fantasy film voor te doen weten de bij de Canadese ambassadeur ondergedoken Amerikanen uit het Islamitische land te ontsnappen.

De rolprent is op een waar gebeurd verhaal gebaseerd, maar dat Argo de realiteit dicht benadert is twijfelachtig. In werkelijkheid was het plan in ieder geval veel minder te danken aan de CIA of aan Hollywood. De echte helden van de reddingsactie waren in 1979 de Canadezen, met voorop de ambassadeur van dat land die het geheel orkestreerde. Zelfs toenmalig Amerikaans president Jimmy Carter stelt dat het plan en de uitvoering bijna volledig op hun conto moet worden geschreven. De protagonist van de film – CIA-agent Tony Mendez – was in werkelijkheid maar anderhalve dag in Iran.

Propaganda voor een aanstaande oorlog
Ondertussen wordt vanuit Iran zelf verkondigd dat de CIA en Hollywood wél een flinke rol hebben gespeeld. Maar dan niet in de nep-Argo uit 1979 en de bijbehorende reddingsoperatie, maar in de echte Argo die dit weekend de felbegeerde filmprijs won. De film van Ben Affleck zou vooral fungeren als propagandafilm van de CIA, en Hollywood daarmee dus als verlengstuk van de Amerikaanse overheid. Het motief achter de film zou een aanstaande oorlog tegen Iran zijn.

Zelfbevestiging
Dat een verlangen naar een nieuwe oorlog de motivatie vormt voor Hollywood lijkt onwaarschijnlijk. Het ligt meer voor de hand dat Argo heeft gewonnen omdat de Amerikaanse filmindustrie vooral van iets anders houdt. Sunset Blvd., 8 1/2, Stunt Man, The Player, Get Shorty, Boogie Nights, Adaptation en natuurlijk de grote winnaar van vorig jaar, The Artist: fIlms over Hollywood zelf doen het traditioneel goed in het prijzenseizoen.

Bovendien heeft de jaarlijkse jurkjesparade in Los Angeles vooral het doel de behoefte aan zelfbevestiging van de filmindustrie te strelen. Mede dankzij honderden miljoenen televisiekijkers weten alle filmmakers weer even heel zeker dat ze worden gezien, en dus erg belangrijk zijn. En wat past er beter binnen deze zelf-felicitaties dan een verhaaltje waarin Hollywood zelf de grote held is. Precies. Hollywood houdt vooral van Hollywood.