‘Evenementenbier als gewoon bier verkocht in de supermarkt’

Om u tijdens het warme festivalseizoen te beschermen tegen uitdroging en ordeverstoring bestaat er het fenomeen evenementenbier. Dat is bier dat wordt aangelengd met water en derhalve een lager alcoholpercentage heeft.

Die nobele daad om de bierdrinker van een kater te onthouden neemt Anheuser-Busch InBev wel erg serieus, luidt een aanklacht. De grootste brouwerij ter wereld met zijn hoofdzetel in Leuven, wordt in de Verenigde Staten namelijk voor de rechter gedaagd vanwege het aanlengen van biermerk Budweiser; in het bier dat onder meer in Amerikaanse supermarkten te verkrijgen is zou geen vijf maar vier procent alcohol zitten (bij evenementenbier kan dit overigens nog lager liggen).

De aanklachten zijn gebaseerd op informatie van voormalige medewerkers, die hebben verklaard dat aan het einde van het productieproces extra water wordt toegevoegd. De aanklagers eisen naar goed Amerikaans gebruik miljoenen dollars én een advertentiecampagne waarin InBev excuses maakt. De brouwer ontkent echter in alle toonaarden en zegt zich aan alle brouwvoorschriften te houden.

Je zou denken dat de gedupeerden een sterkere case zouden hebben als ze op Keuringsdienst van Waarde achtige wijze in een laboratorium hadden laten bepalen dat het promillage in een flesje Budweiser te laag zou zijn. Dat is in ieder geval makkelijker dan het promillage trachten te bepalen op basis van medewerking van de gebruiker: