Spring naar de content

Revolutie! Accepteer de politieke lobby van Apple en Google niet

Het Amerikaanse bedrijfsleven investeert fors in het bewerken van Europarlementariërs in een poging om aanscherping van de privacyrichtlijn te voorkomen. Er wordt gepleit voor minder controle.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Brenno de Winter

Dat vertelt de Duitse Europarlementariër Jan Albrecht (Groenen) tegenover NU.nl. “Al meer dan een jaar wordt er zware druk uitgeoefend door Amerikaanse internetbedrijven en Amerikaanse beleidsmakers om de privacyrichtlijn af te zwakken,” stelt de politicus. “Er wordt een enorme campagne gevoerd en daar wordt veel geld in gestoken.”

Geen toestemming
Kern van de lobby is om te proberen onder het verplicht toestemming vragen van de internetter uit te komen. “Bedrijven als Amazon en Google willen uw gegevens verwerken zonder daar nog toestemming voor te vragen. Ook willen die bedrijven voorkomen dat ze boetes opgelegd kunnen krijgen als men zich niet aan de privacyregels houdt,” stelt Albrecht.

Op dit moment is het verwerken van persoonsgegevens zonder instemming niet toegestaan en de Europese Commissie is juist van plan de regels aan te scherpen. Wie privacyregels niet naleeft moet in de toekomst een boete riskeren die kan oplopen tot twee procent van de wereldwijde omzet van een bedrijf.

Lobby
De lobby heeft inmiddels zulke vormen aangenomen dat Albrecht schat dat 80 tot 90 procent van de contacten uit het bedrijfsleven komt en daarvan het leeuwendeel van Amerikaanse origine is. “De burgers liggen daarbij achter. Zij zijn niet bij het proces betrokken, zoals Amerikaanse bedrijven dat wel zijn.”

De politicus is in Nederland om burgers te bewegen zich wel in de strijd te mengen. Naar verwachting wordt eind april of begin mei in het Europees Parlement gesproken over de nieuwe richtlijn voor privacybescherming. De hamvraag voor ons is: Wanneer gaan wij druk op de politiek uitoefenen?

Onderwerpen