Sixto Rodriguez komt níet (NIET) naar Amsterdam

Er waren tijden dat Lowlands niet uitverkocht was. Dat je rustig een paar weken van te voren kon bedenken of je wel of niet ging. Tot het moment kwam dat hip Nederland Lowlands ook ontdekte. Toen moest je opeens een wekker zetten om op tijd een kaartje te kunnen bemachtigen. Sommige dingen worden opeens gehyped en niemand begrijpt waar het precies begonnen is. Het verhaal van Sixto Rodriguez is zo’n hype.

Searching for Sugar Man
In 1970 lanceerde zijn label het album Cold Fact. ‘Beter dan Bob Dylan’, zeiden sommigen. Snel daarna ging het label failliet en Rodriguez verdween uit beeld. Zonder dat hij het wist was het album wel al verscheept naar Zuid-Afrika en Australië en werd het daar een ongekende hit. Meer dan 250.000 exemplaren gingen over de toonbank, terwijl Rodriguez gewoon weer als bouwvakker werkte.

In Australie en Zuid-Afrika dachten ze dat hij overleden zou zijn. Totdat hij 1998 door Zuid-Afrika tourde, en overal herkend werd. Alsof John Lennon opeens over straat loopt. Er werd een documentaire gemaakt over Rodriguez, die dit najaar op het IDFA te zien was, en nu nog steeds in De Balie in Amsterdam. Iedereen had het erover. Al mijn vrienden. En hun vrienden. Die normaal niet bepaald naar folk uit de jaren ’70 luisteren. De documentaire werd zo groot dat het zelfs een Oscar won in de categorie Best Documentary.

Eenmalig concert
Het is niet dat je het Rodriguez niet gunt. Het verhaal is een sprookje. De muziek is heerlijk. In de documentaire komt hij sympathiek over. Hij heeft leuke dochters. Het wringt ergens dat iedereen hem nu omarmd heeft. Omdat je denkt dat dat eigenlijk niet bij hem past. Of misschien ook juist wel. Hoe dan ook. Sixto komt naar Amsterdam. Op 29 mei geeft hij een eenmalig concert in het Muziekgebouw aan ‘t IJ. Zaterdagochtend om 10.00u gaan de kaartjes in de verkoop.

Ik weet niet precies hoeveel mensen er in die zaal passen. Waarschijnlijk precies de vrienden van mijn vrienden, mijn vrienden, en ik. Ik doe er dan ook erg onverstandig aan dit concert te promoten. Misschien dat de redactie dit artikel voor de aardigheid op zondag pas wil publiceren. Of misschien kan ik een misleidende kop boven dit stuk plaatsen. Misschien lukt het me hoe dan ook niet om een ticket te bemachtigen. In dat geval laat ik bij deze vast weten veel voor een kaartje te willen doen. Misschien wel alles.