Bij De Telegraaf zijn ze de weg helemaal kwijt: 36,5 miljoen verlies op Hyves

Wat hebben we gelachen toen de Telegraaf Media Groep (TMG), de deftige naam van het beursgenoteerde moederconcern, een paar jaar geleden een vermogen betaalde voor Hyves.

De overnamesom zou 43 miljoen zijn geweest plus een earn out voor de verkopende aandeelhouders, waardoor ze nog veel meer zouden kunnen verdienen als het de jaren erna ook goed zou blijven gaan. Nou, van die earn out is het nooit gekomen want TMG kocht met Hyves het brandende gebouw van de sociale media. Mede-oprichter Raymond Spanjar schreef er nog een hilarisch boek over, op die manier kon hij er ná de verkoop van zijn geesteskind toch nog wat aan verdienen.

Dranghekken voor adverteerders
Het moet de heren aan de Basisweg in Amsterdam volstrekt zijn ontgaan dat er zoiets als Facebook was en dat ook in Nederland Hyves in toenemende mate iets was voor basisscholieren. De plannen waren groot: nu zou bijna iedereen bereikt kunnen worden, er werden nog net geen dranghekken voor adverteerders geplaatst.

TMG heeft, net als alle printmedia in Nederland en wereldwijd, te maken met snel krimpende advertentie-omzetten. Dat, en het gedoe met Hyves, leidt tot een verlies voor de marktleider in Nederland van ruim 15 miljoen over 2012. Het dividend wordt gepasseerd. Inmiddels hijgen boze aandeelhouders, waaronder een paar heel grote zoals indirect (via beleggingsvehikel Cyrte) John de Mol en direct Marcel Boekhoorn in de nek van het zittende management dat geen verwachting voor 2013 durft uit te spreken en sowieso alle doelstellingen voor de periode 2012 – 2016, eerder met veel bravoure aangekondigd, laat vallen.

Permanente staat van oorlog
Het worden interessante tijden voor de krant van wakker Nederland. De redactie – naar verluidt in een permanente oorlog over koers en kosten met de uitgever verwikkeld – zal het waarschijnlijk niet lang meer droog kunnen houden. Want de directie van TMG is over één ding wel duidelijk: die 70 miljoen aan bezuinigingen, die gaan er nu in versneld tempo komen.

Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, ASML, DSM, Heineken, KPN, Shell en Unilever en is Short in de AEX. De positie in de AEX is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn. Volg Dr Doom op Twitter.
———

Download de gratis app van Tablisto om ons maandblad op uw tablet te lezen

Volg HP/ De Tijd op Twitter

Meer leuke content? Like ons op Facebook