Kaalslag in bladenland: nu al twee uitgevers in het luxe segment failliet

Vorige week werd bekend dat de onderneming van Yves Gijrath, bekend van de Miljonair Fair – omgedoopt in Masters of Luxury maar ook uitgever van chique bladen als Jacky en JFK en LXRY failliet is.

Vandaag komt daar het bericht bij dat Pelican Magazines, eigendom van mediaondernemer Frank Kloppert en uitgever van bladen als Carros, Nautique, Residence, Tableau en Elegance, het eigen faillissement aanvraagt. Daarvan zou een langslepend conflict over de financiële afhandeling van ene verkoop van een sponsored magazine-tak de oorzaak zijn. Dat kan zo zijn maar ontegenzeggelijk zal het voor beide uitgevers – rasondernemers, dat moet gezegd – de advertentiemarkt zijn geweest die de bedrijven had kunnen redden. Zij hebben groepen lezers bedacht en bediend die vroeger niet goed bediend werd. Maar zonder adverteerders gaat het niet, die kortzichtigheid komt ooit als een boemerang terug.

In welk segment van de traditionele printmedia je ook kijkt, overal zijn het, naast de opkomst van digitale media, toch vooral de adverteerders die de klappen uitdelen. En ja, dat raakt ook bladen als ons eigen HP/De Tijd hard zij het dat de afhankelijkheid van advertenties daar doorgaans kleiner is dan die bij de chique bladen die zich richten op segmenten die zwaar door de al jaren durende financiële crisis worden geraakt. Iedereen is voorzichtig met zijn geld en dat wordt alleen maar erger. Hoewel het aannemelijk is dat er voor sommige van deze titels in afgeslankte vorm misschien nog wel een doorstart kan worden georganiseerd, zal een groot deel het waarschijnlijk niet meer redden.

Ik kan er niet blij mee zijn als bladen verdwijnen, vaak bedienen ze een heel specifieke doelgroep. En het is de vraag wat er straks – over een paar jaar als de crisis misschien  is uitgewoed – nog in het schap van de tijdschriftenwinkel staat. Het wordt erg kaal.