De publieke omroep gaat Google achterna: Nederland 1 wordt NPO 1

De Nederlandse Publieke Omroep verandert de naam van de televisie- en radiozenders.

Op internet waren de reacties niet mals. Vele Twitteraars begrepen niets van de dure naamswijziging, terwijl ondertussen 300 miljoen euro moet worden bezuinigd.

Even alles op een rijtje: Nederland 1 heet straks NPO1, Radio 1 wordt NPO Radio 1, enzovoort. Dit gebeurt zodat het voor de Nederlandse mediaconsument overzichtelijker wordt. Zo zou uitzending gemist nu lastig te vinden zijn; met een nieuwe naam zal dit gemakkelijker gaan.

Deze naamswijziging kost de omroep een lieve som geld. Vorig jaar al werd de url www.npo.nl voor liefst 100.000 euro overgenomen van de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie (geen grap). Nu komt er zeker 152.000 euro bij voor de nieuwe naam (93.000 euro voor nieuwe logo’s en 60.000 euro voor het doorvoeren van de verandering).

De mooiste quote kwam van de bestuursvoorzitter van de Nederlandse Publieke Omroep, Henk Hagoort. Hij stelde dat de publieken “met de nieuwe merknaam tegenwicht moeten gaan bieden aan grote merknamen als Apple, Google en YouTube”. Voor de duidelijkheid: de jaaromzet van Google was in 2012 meer dan vijftig miljard euro. Dit is ruim twintig procent van de gehele rijksbegroting van Nederland in hetzelfde boekjaar.

Ondertussen is er al muiterij op het schip. Omroep VPRO weigert de nieuwe namen in de eigen gids te verwerken. Het heeft volgens hen “geen enkel nut” om de namen te veranderen. Dat het ook geen enkel nut heeft de televisieprogrammering in 2013 een week van tevoren op papier uit te geven is de omroep kennelijk ontgaan.


Download de gratis app van Tablisto om ons maandblad op uw tablet te lezen

Volg HP/ De Tijd en Pieter Yspeert op Twitter

Volg HP/ De Tijd op Facebook

Meer leuke content? Like ons op Facebook