Spring naar de content

E-books in fysieke winkels verkopen. Nee, dat zal de boel redden

De boekhandels in Nederland weten best dat ze aan het begin staan van een koude sanering. Toch proberen ze nu alsnog klanten naar de fysieke winkel te halen om daar e-books te kopen. In Middelburg is een pilot gestart – terwijl het buiten nog sneeuwt.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Geert Poorthuis

Boekhandel de Drvkkerij (zo heet dat bedrijf echt) in Middelburg lokt klanten naar zijn Brasserie waar het een, naar wij aannemen, virtuele Reading Room heeft ingericht. Lekker Nederlands allemaal! Daar moet je je via een QR-code aanmelden op hun wifi-netwerk waarna je het pathetisch kleine aanbod van 200 titels kan inzien. Niet op je e-reader (die reageert niet op een QR-code) maar alleen op je telefoon of tablet. Lieve hemel, wat ongelooflijk omslachtig. Daar hadden we toch het internet voor uitgevonden?

Kachel
Ik wil helemaal niet naar Middelburg om daar een e-book te kopen en zelfs niet naar het einde van mijn straat. Ik wil thuis, bij de warme kachel, een groot aanbod aan boeken kunnen inzien en beoordelen. En dan wil ik eventueel bij diezelfde kachel ook kunnen kopen. En dan liever ook niet in een Reading Room die voor mij is ingericht door de Drvkkerij. Misschien dat er op het Zeeuwse platteland nog plekken zijn zonder internet (al betwijfel ik dat) maar in de rest van Nederland zijn deze wensen al jaren uitvoerbaar. We vliegen toch ook niet meer naar Amerika om daar Engelse pockets te kopen?

Nog gekker maakt de Drvkkerij het met een tweede pilot. Die heet Huren Kan Ook. Daar zullen ze bij de bibliotheek in Middelburg blij mee zijn. Bij Huren Kan Ook kun je voor 0,99 cent een boek huren voor 1 dag of voor 2,99 euro voor 5 dagen. Het aanbod is vooralsnog beperkt tot boeken van Arnon Grunberg en Hella Haasse. Daar zijn best dikke pillen bij, trouwens, dus er zal in Middelburg en omgeving heel wat stress ontstaan onder lezers die binnen de termijn het boek willen uitlezen. Nut en voordeel van dit tweede initiatief ontgaan me eveneens volledig, behalve dan dat de boekhandel er een klein winstje op maakt.

Laatste stuiptrekkingen
De pilot in Middelburg is een initiatief van de Drvkkerij, het Centraal Boekhuis en een wat schimmig internetbedrijfje dat ePagine heet en op zijn Nederlandse website boekhandels ‘retailers’ noemt en uitgevers ‘publishers’. Moderne aanstellers dus. Het gaat hier om het begin van de laatste stuiptrekkingen van de Nederlandse boekhandels. Die zullen het op den duur gaan verliezen nu de markt wereldwijd het e-book omarmt, daar helpt geen moedertjelief aan. Alleen gespecialiseerde boekhandels met het betere papieren boek gaan het redden. Maak daar eens een pilot van, zou ik zeggen.