Geef gewoon toe TMG: Hyves was een miskoop!

De Telegraaf Media Groep (TMG) maakte vorige week een verlies van €15,1 miljoen over 2012 bekend, mede door een afschrijving van €36,5 miljoen op Hyves.

Een stevig bedrag op een onderneming die eind 2010 voor €43 miljoen werd overgenomen. Topman Herman van Campenhout stelde met gevoel voor understatement dat “Hyves niet zijn financiële ambities heeft waargemaakt”.

Toch wil de bestuursvoorzitter niet spreken van een miskoop want er komt veel kennis en kunde van Hyves. Programmeurs van Hyves maken bijvoorbeeld de mobiele applicaties voor Dichtbij.nl. Tsja, 43 miljoen voor een paar app-bouwers dat is niet gek. Je koopt geen dure inbouwkeuken, omdat de magnetron zo leuk is. Wanneer je dure flatscreen na aankoop dienst weigert, ga je niet tevreden zitten neuriën dat hij zo leuk kleurt bij je boekenkast. Koop je per ongeluk beschimmelde aardbeien, dan ga je niet juichen vanwege het feit dat je een uniek natuurlijk proces kan aanschouwen.

Groot bedrag voor een paar handige programmeurs
Je koopt dus ook geen sociaalnetwerksite met 8 miljoen bezoekers en 150 werknemers vanwege de technische kennis van een paar programmeurs. TMG wilde simpelweg profiteren van de (advertentie)inkomsten, een groter online bereik en een sterk multimediaal platform neerzetten. Dat is niet gelukt. Als het TMG om een paar handige programmeurs te doen was geweest hadden ze die ook met vorstelijk aanbod weg kunnen kapen bij Hyves. In deze tijden is namelijk niemand getrouwd met zijn werkgever.

Al maken die programmeurs nog zo veel apps en boenen de Hyves Angels op hun knieën het kantoor van de jongens van GeenStijl, dan nog is de overname van Hyves faliekant mislukt. De beoogde doelen zijn simpelweg niet bereikt. Een paar nieuwe talentvolle werknemers in je bedrijf is op zo’n moment niet meer dan een doekje voor het bloeden. Dat Van Campenhout Hyves geen miskoop noemt is even potsierlijk als sympathiek. Hij was namelijk niet de verantwoordelijke voor de acquisitie.

Welke gek tekende deze deal?
Toenmalig TMG-bestuursvoorzitter Ad Swartjes tekende lachend voor de deal. “Als men over een paar jaar vraagt welke gek deze deal getekend heeft, ben ik toch al weg,” zo citeerde Hyves-oprichter Raymond Spanjar Swartjes in zijn boek. De andere verantwoordelijke namens TMG, de Ier Patrick Morley, vertrok deze week met 1,2 miljoen euro in de achterzak. Dat Van Campenhout die gekken en het Hyves-personeel geen trap nageeft is misschien hoffelijk, maar het valt voor overige TMG-medewerkers te hopen dat deze miskoop het concern niet dwingt tot verdere reorganisaties.