Petitie: politici moeten logo’s van sponsoren op hun kleding dragen

Als het aan zo’n zevenduizend Amerikanen ligt dragen de politici in Washington DC binnenkort prominent de logo’s van sponsoren op hun kleding.

Amerikanen hebben sinds anderhalf jaar de mogelijkheid petities te starten op de website van het Witte Huis. Ieder mogelijk onderwerp kan zo worden aangedragen aan de regeringsleiders van het land, die bij een bepaald aantal handtekeningen ‘verplicht’ zijn te reageren. Nadat eerder al een verzoek tot het bouwen van een Death Star het benodigd aantal (digitale) krabbels behaalde om een officiële respons op te roepen, pleit een nieuwe petitie voor het dragen van de logo’s van sponsoren op de kleding van politici.

Grootte van logo correspondeert met ontvangen bedrag
Op deze manier, zo stellen de initiatiefnemers, zijn kiezers beter op de hoogte van de kapitaalkrachtige bedrijven en individuen voor wiens belangen de Amerikaanse politici opkomen. Zeker omdat de grootte van het opgenaaide logootje zou moeten gaan corresponderen met het ontvangen bedrag van de ‘sponsor’: een miljoen dollar moet een lapje reclamestof van zo’n tien bij twintig centimeter gaan opleveren. Dat zou een behoorlijk kleurrijk maatpak opleveren voor de zittende president, terwijl de verliezend kandidaat met een fleurig en volledig door Wall Street behangen colbertje door het leven had kunnen gaan.

De vernieuwde dresscode zou wellicht ook niet misstaan in combinatie met de inzet van een andere petitie: het wijzigen van het nationale volkslied naar R. Kelly’s R&B hit Ignition. Wel zijn er nog iets meer handtekeningen nodig dan de huidige zevenduizend om het initiatief officieel aan het Witte Huis voor te leggen: de ondergrens ligt bij honderdduizend.