Hoe vernieuwend is de journalistiek van De Correspondent?

Echt iets nieuws doen, dat is wat De Correspondent ons belooft. Al is het maar, zo stelt Alexander Klöpping, omdat techniek en journalistiek vanaf het begin hand in hand gaan. Ook initiatiefnemer Rob Wijnberg belooft vernieuwing en laat zien waar zijn nieuwe project inspiratie vandaan haalt. Want hoe ziet die ‘vernieuwende journalistiek’ er eigenlijk uit?

Wijnberg refereert in zijn verhaal naar een aantal vooral buitenlandse initiatieven. Alleen De Nieuwe Pers en de tablet-reader van NRC worden door Wijnberg gelauwerd, voor de rest moeten we het doen met talloze voorbeelden uit Engeland en de Verenigde Staten. Is het Nederlandse journaille dan echt zo weinig innovatief?

Gemakzuchtige media
Als we Alexander Klöpping moeten geloven wel. Klöpping signaleert gemakzucht bij de Nederlandse media op internet die hen er van weerhoudt te innoveren. “In de Nederlandse journalistieke pikorde zijn mensen die met internet werken onderdeel van het afvoerputje. En dat is zonde,” zo stelt Klöpping die een keur aan voorbeelden aandraagt om op innovatieve om te gaan met presentatie, inhoud en manier van aanbieden van journalistiek.

Toch lijkt Alexander Klöpping voorbij te gaan aan één vernieuwing die in meer en mindere mate wél door de ‘traditionele’ Nederlandse media is opgepikt. De Hogeschool Utrecht biedt dit jaar al een volledige cursus datajournalistiek aan. Want als één ding duidelijk is, is het dat het internet de informatiemarkt volledig heeft opengegooid en dat het juist voor journalisten de schone taak is een gids te zijn in dat woud aan informatie en data.

Om zulke grote hoeveelheden data inzichtelijk te maken voor een groot publiek kun je alles netjes in een paginagroot artikel gieten. Je kunt het echter ook in overzichtelijke tabellen en grafieken gieten en die op het internet goed presenteren. Dat hebben de Nederlandse media ook al lang begrepen.

Cijfers achter het nieuws
Zo is er RTL Nieuws Facts dat op inzichtelijke wijze in beeld brengt welke cijfers er schuil gaan achter al het nieuws. Ook NU.nl heeft een datablog waar weliswaar nog veel in artikelvorm gepresenteerd wordt, maar waar wel met interactieve grafieken en tabellen wordt gewerkt. Een ander voorbeeld is Mattermap dat de standpunten in grote maatschappelijke debatten schematisch presenteert.

Het is misschien niet de radicaal andere journalistiek die Klöpping en Wijnberg voor ogen hebben, maar het zijn wel degelijk pogingen om binnen de bestaande merken aan vernieuwing te doen. Juist in het goed omgaan met grote hoeveelheden data ligt voor internet, en de ook door Wijnberg zo gewenste onderzoeksjournalistiek, een kans.

Hoe mooi en helder zulke datajournalistiek kan zijn, laat het journalistieke project ‘Out of Sight, Out of Mind’ zien. In een schitterende interactieve infographic wordt inzichtelijk gemaakt hoeveel doden de Drones, de onbemande gevechtsvliegtuigen, sinds 2004 hebben gemaakt. Hoeveel van hen is nog kind, hoeveel is onschuldig burger en waar zijn de doden precies gevallen? Het wordt allemaal minutieus in beeld gebracht en gekoppeld aan het meest recente nieuws geschreven over drones.

De website ‘Out of Sight, Out of Mind’ mag er dan veel gelikter uitzien dan de tabellen en grafieken op bijvoorbeeld RTL Nieuws Facts, het doel is hetzelfde. Door techniek en journalistiek te combineren de lezer inzicht verschaffen in de grote hoeveelheid cijfers en informatie achter het nieuws. Als dat de innovatie is die De Correspondent ook beoogt, is dat minder vernieuwend dan zij zelf claimen.

Meer leuke content? Like ons op Facebook