Ook Transavia gaat klanten een poot uitdraaien

Een maand geleden schreef ik hier dat KLM niet echt het leidende bedrijf is dat het zegt te zijn. In navolging van lowcost airlines gaan zij kosten rekenen voor ruimbagage op Europese vluchten.

Consumenten zouden inmiddels gewend zijn aan de ‘nieuwe realiteit’ en dus werd de bagage ‘losgekoppeld’ van de tarieven. Volstrekt logisch natuurlijk, want bagage hoort helemaal niet bij een vliegreis. Het is dan ook een grote vergissing dat mensen de laatste vijftig jaar met koffers op vakantie zijn gegaan.

Gelukkig begrijpt Transavia dit inmiddels ook. Volgens De Telegraaf gaat de vliegmaatschappij vanaf 1 april 2014 op alle chartervluchten geld vragen voor het vervoeren van koffers in het ruim. Helemaal verwonderlijk is deze zet niet: Transavia is immers een dochteronderneming van Air France-KLM. Toch is het groene zusje in sommige opzichten hardvochtiger dan de Koninklijke.

Maximaal vijf kilo handbagage: waarom?
Een bagagestuk tot aan 23 kilo moet slechts 7 tot 15 euro per enkele vlucht gaan kosten (KLM vraagt 15 euro per stuk voor een enkeltje). Boven de 23 kilo gaat elke 3 kilo 20 euro meer kosten. Bagagetechnisch blijft Transavia dus goedkoper dan KLM, maar dit compenseren ze met de totaalidiote regel dat handbagage voortaan maximaal vijf kilo mag wegen.

Wat is er mis met de huidige beperkingen voor handbagage, namelijk dat het niet te groot mag zijn? Wij consumenten snappen dat zo’n tas in de bagageruimte boven je hoofd moet passen. Maar wat is in vredesnaam het idee achter een maximum gewicht voor handbagage? Lazert het vliegtuig uit de lucht als iedereen zeven kilo meeneemt? Probeer je te voorkomen dat mensen met een onwelriekende zendingsdrang loodzware bijbels in hun tas proppen? En geldt deze regel ook voor piloten? Als oud-werkgever van Julio Poch kan ik begrijpen dat je wil voorkomen dat piloten een brok lood om de poten van vervelende passagiers binden.

‘Veranderde realiteit’
Logisch of niet, als consument betaalt u binnenkort waarschijnlijk sowieso meer voor het meenemen van koffers. De bazen van TUI (ArkeFly) en Corendon zeggen namelijk in de krant dat zij “misschien niet achter kunnen blijven”. Totale lulkoek natuurlijk. Hoezo zou je je als bedrijf niet kunnen onderscheiden van concurrenten.  In een vrije markt kun je misschien concurreren op prijs, maar als er maar een paar aanbieders zijn is het veel fijner om onder het motto van een ‘veranderde realiteit’ gezamenlijk de consument een poot uit te draaien.