Spring naar de content

Hoe de *%^& is die nieuwe sponsor van FC Twente?

“Collega’s, we hebben komend jaar een fors overschot op de begroting, wat gaan we daarmee doen?” Wat is er op de bestuursvergadering bij het Bossche XXImo gebeurd waardoor het voor een recordbedrag de komende twee jaar de buik van Wout Brama en Dusan Tadic siert?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Tim Cardol

Een bedrijf gespecialiseerd in mobility management, gesitueerd in Den Bosch, is de komende jaren de trotse shirtsponsor van FC Twente. Trots inderdaad, want XXImo hoopt – bij monde van CEO Patrick Bunnik – de stap naar het grote publiek te gaan zetten. “Wij denken met sponsoring van FC Twente, een club die net als wij in korte tijd grote stappen vooruit heeft gemaakt, meer sympathie te genereren dan met spotjes op RTL4.”

De gunfactor van FC Twente
Voor een bedrijf dat hooguit bekend is van de ontwikkeling van tankpassen, snap ik dat er behoefte is aan wat naamsbekendheid, al zie ik niet waar de door Bunnik genoemde ‘positieve gunfactor van FC Twente’ hem nu precies in zit. Ook het perspectief van Twente is duidelijk aangezien het naar verluidt de beste sponsordeal ooit heeft gesloten. Toch knaagt er iets.

Waarom gaat een bedrijf dat z’n roots heeft in Den Bosch niet gewoon lekker in zee met de plaatselijke FC dat het geld waarschijnlijk veel beter kan gebruiken? Waarom ook, wordt Ajax gesponsord door het Haagse AEGON en waarom is het Friese Batavus niet meer de hoofdsponsor van SC Heerenveen? Kortom, waarom is shirtsponsoring in steeds mindere mate regiogebonden, en gedreven door clubliefde?

Clubliefde
Ik kan me voorstellen dat clubs, met de ruimte die er op de buik van hun sterspelers aanwezig is, het liefst zoveel mogelijk geld binnenhalen. Maar uiteindelijk bestaat die voetbalclub wel bij de gratie van het publiek dat wekelijks in het stadion gaat zitten. Het publiek ook dat ieder jaar weer een shirtje koopt waar de kinderen in de regio Enschede meer rondlopen. Waar in Enschede dan liever plaatselijk biermerk Grolsch en in Amsterdam Amstel voorop te lezen valt, dan een anonieme mobility manager.

Welke gunfactor zo’n mobility manager uit Den Bosch in Twente denkt op te gaan halen is onduidelijk, en alleen als XXImo volgend jaar een miljoenendeal weet te sluiten in de thuisstad van Metallurg Donetsk – of welke tegenstander de Tukkers ook gaan treffen in de Europa League – lijkt de shirtdeal van FC Twente me gerechtvaardigd.

Voor échte clubliefde bij de sponsoren moeten we in Eindhoven zijn, waar Philips inmiddels al een kleine honderd jaar het roodwit van PSV siert. En mocht dat niet genoeg zijn, dan heeft de gemeente altijd nog wel een beetje clubliefde over.