Spring naar de content

Indiase vrouw verdient beter dan hoge hakken

De Franse drankproducent Remy Cointreau probeert in India zijn dranken op een opmerkelijke manier aan de vrouw te brengen. Onder de waanzinnig geestige reclameslogan ‘Be cointreauversial’ worden vrouwen opgeroepen om zo hoog mogelijke hakken te dragen. Hoe hoger de hakken, hoe hoger de korting die zij op hun drankjes krijgen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Tim Jansen

Cosmopolitan
De positie van de vrouw in de sterk hiërarchische Indiase samenleving is verre van optimaal, maar de ‘high heels’-campagne is een teken van de verbeterende positie van vrouwen in India. Tot voor kort was het maatschappelijk onacceptabel dat vrouwen alcohol dronken. Sociale normen veranderen langzaam in het voordeel van vrouwen. Bovendien hebben vrouwen steeds vaker een eigen inkomen.  Dit wordt in toenemende mate besteed aan luxe wijnen en cocktails als de Cosmopolitan. Deze cocktail, die Cointreau bevat, dankt zijn populariteit mede aan de Amerikaanse serie Sex and the City,  waarin de hoofdrolspeelsters veelvuldig deze roze cocktail drinken.

Reclamecampagnes die volledig op vrouwen zijn gericht, bevestigen en versterken de onafhankelijke positie van de vrouw. De kapitalistische geest bespoedigt de gang naar gelijkheid. Je bent geen man of vrouw meer, maar consument. We kunnen echter wel concluderen dat het belonen van vrouwen naar hakhoogte is geboren vanuit mannelijke principes. Hakken maken vrouwen namelijk aantrekkelijker. Of tenminste, de mannenhersenen percipiëren vrouwen op hoge hakken als aantrekkelijker.

Mannenbrein
Wetenschapsjournalist Mark Mieras legt in zijn boek Liefde uit dat het mannenbrein op vier manieren wordt gefopt door hoog vrouwenschoeisel. Benen lijken langer, de rug wordt gehold, billen kantelen en de borsten worden naar voren geduwd. Allemaal kenmerken waardoor mannen vrouwen beschouwen als aantrekkelijker/vruchtbaarder. Dit in ogenschouw nemende heeft de reclamecampagne een wrange bijsmaak na de berichten over groepsverkrachtingen in India.

De ‘hakkendeal’ breekt op deze manier helaas niet met het idee van een door mannen gedomineerde samenleving. Het zou pas echt controversieel zijn als vrouwen zich niet laten overhalen om voor een goedkoper drankje sexyer gekleed de deur uit te gaan en erop staan hetzelfde bedrag voor hun drankje te betalen als mannen.