Volkskrant ‘leent’ Jellinek-scoop van HP/De Tijd

De Volkskrant scoorde afgelopen zaterdag met zijn eigen verslavingskliniek (knap werk). Gisteren meldde de krant dat de mislukking van de Jellinek Retreat op Curaçao een vermogen aan publiek geld heeft gekost. Nergens staat evenwel dat het HP/De Tijd was dat in februari als eerste de misstanden rond de Jellinek Retreat uit de doeken deed.

Het maandblad bracht toen het verhaal van Michel van Rijn, ex-kunstsmokkelaar en nu kunsthandelaar, die wilde afkomen van zijn drankverslaving, hiertoe geïnspireerd door de opeens ongekend fris ogende ex-tv-presentator Hans van der Togt.

Het werd een drama. In de woorden van Van Rijn: “Een mix van Fawlty Towers en One Flew over the Cuckoo’s Nest.” Hij kwam terecht in een oord waar ‘Caballero rokende en rum zuipende’ toeristen bij hem aan de rand van het zwembad zaten.

De Jellinek bewandelde een ‘commercieel glibberpad’, zoals in het artikel van verslaggevers Mark Koster en Onno den Hollander valt te lezen, en bleek daarbij nauw samen te werken met het vijfsterren Kura Hulanda Resort van miljonair Jacob Gelt Dekker. De Nederlandse staat trapte er met open ogen en en stelde zes ton subsidie beschikbaar.

Chris Oomen, de baas van de Schiedamse zorgverzekeraar DSW, was furieus. Hij weigerde pertinent om ingediende declaraties van de kliniek te betalen. Hij omschreef de uitbaters van de kliniek als ‘de cowboys van Curaçao’.

Voor wie het hele verhaal wil lezen en verzuimd heeft het betreffende nummer van HP/De Tijd te kopen: nabestellen kan.