Hoe Ali B de ‘W van Willem’ het Koningslied in rommelde

“Door de regen en de wind zal ik naast je blijven staan.” Zomaar een passage uit het vandaag gepresenteerde koningslied. Het roept allemaal weinig positieve reacties op, op de vroege morgen, maar het zou mij niks verbazen als het volgende week gewoon weer op één in de hitlijsten staat. 

Een perfect nietszeggend riedeltje zoals we dat van John Ewbank gewend zijn, aangevuld met de obligate teksten van de fine fleur van de Nederlandstalige liftmuziek. Je kan het niet mooi vinden, maar het succes van artiesten als Marco Borsato, Frans Bauer en Jan Smit laat wel zien dat dergelijke liedjes wel appelleren aan een bepaalde ‘gemiddelde muzieksmaak’.

Tot ongeveer minuut twee gaat het dan ook allemaal goed, maar dan doet een verschijnsel z’n intrede dat volgens mij z’n roots kent in de Kuip-concerten van Marco Borsato in 2004. Toen werd besloten dat de Nederlandse ballad best een scheutje nederhop kan gebruiken. Het was tevens de doorbraak van Ali B als Nederlandse knuffelmarokkaan.

“E yo hoe erg zou het zijn op de Balkan?

De meeste mensen die snappen er geen bal van”

Hiphopliefhebbers gruwden, maar Ali B had een gat in de markt ontdekt. Waarom zou je nog blijven rappen over het harde leven op de straat, als er veel meer geld te verdienen valt met meedeinen op de klanken van John Ewbank.

En zo ontstond ‘Ali B op volle toeren’ en werd de samensmelting van het Nederlandstalige lied en de nederhop echt salonfähig. Willeke Alberti, Liesbeth List en Stef Bos, allen omarmden zij de teksten van Yes-R, Brace en Kleine Viezerik. Laatstgenoemde mocht zelfs onlangs als dirigent optreden in het Concertgebouw.

Bijna tien jaar na het eerste duet van Marco Borsato en Ali B heeft Ali zijn missie volbracht. Nederland krijgt het Koningslied dat het verdient. “De W van Willem is de W van Wij, heel Oranje staat zij aan zij”.