Spring naar de content

Bezit versus delen: autofabrikanten spelen in op de opkomst van de deelauto

Nibud, het clubje dat wil voorkomen dat Nederlanders geld als water uitgeven, lijkt succesvol te zijn. Volgens Nibud heeft 70 procent van de Nederlandse huishoudens bezuinigd in het afgelopen jaar. De aanhoudende crisis noopt mensen hun uitgaven kritisch onder de loep te nemen. Negen procent deed zelfs de auto de deur uit.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Tim Jansen

Dat laatste kan gezien worden als bezuiniging, maar ook als een stap in de richting naar een nieuw type economie. Een positieve lezing van de crisis stelt dat we opschuiven van een bezitseconomie naar een deeleconomie. Onderdeel van deze verschuiving is de opkomst van de deelauto, die met name in de grote steden waar te nemen is.

Gebruik versus bezit
Voor jongere generaties is de heilige koe niet langer een statussymbool van een welgeslaagd en vrij leven, maar een handig, edoch duur, vervoersmiddel. Uiteraard zijn er nog genoeg jongeren die dromen van een sportief Golfje op hun achttiende, maar een toegenomen vraag naar flexibel autobezit is er zeker.

Bedrijven als Car2Go, MyWheels, ConnectCar en GreenWheels spelen handig in op deze verschuiving van gebruik naar bezit. Zij bieden diverse vormen van carsharing aan. Via MyWheels verhuren mensen hun eigen auto. Car2Go biedt elektrisch rijden in Amsterdam aan en rekent alleen gebruikskosten. Bij Greenwheels kun je weer grotere afstanden afleggen, maar betaal je ook abonnementsgeld. De basisfilosofie van ‘delen is goedkoper’ blijf echter overeind.

Autofabrikanten laten niets aan het toeval over
Autofabrikanten, bij uitstek bedrijven die garen spinnen bij de bezitseconomie, zien deze verschuiving ook en spreiden hun kansen. Woensdag werd bekend dat Volkswagen in een joint venture met de Nederlandse Volkswagenimporteur Pon Holdings een belang heeft genomen in Greenwheels. Car2Go is zelfs onderdeel van het Duitse Daimler AG, de maker van Mercedes en Smart.

De grote autofabrikanten laten in ieder geval niets aan het toeval over en reageren op de groenere en bezuinigende consument, om zo hun deel van de deeleconomietaart veilig te stellen.