Iron Man 3 uitbrengen vlak na de Boston Bombings? Moet kunnen

Een film waarin een terrorist dreigt heel Amerika op te blazen, waarna superheld Iron Man de rotzooi op moet ruimen. Dat is in een hele kleine notendop de synopsis van Iron Man 3. Niet bepaald een script waar mensen snel van wakker liggen. Maar hoe is dat, zo kort na de aanslagen in Boston?

Toen Al Qaida op 11 september 2001 het WTC in de as legde, had dat direct zijn weerslag op Hollywood. Spiderman kon moeilijk in 2002 een web spannen tussen de twee torens in New York, de thriller Spy Game besloot de effecten van een bomaanslag toch wat af te zwakken en zelfs in de Disneyfilm Lilo & Stitch werd de lift van een alien op een Boeing 747 toch maar uit de film gelaten.

De aanslagen lieten een diep litteken achter in Amerika, een wond waar niet te snel weer in geroerd kon worden door met allemaal filmische verwijzingen te strooien. Maar hoe ver kun en moet je gaan in het met rust laten van de recente geschiedenis in Hollywoord-films?

Die vraagt dringt zich op bij het lezen van het betoog van Manohla Dargis in The New York Times. Dargis vraagt zich af of het wel gepast is een superheldenfilm, waarin grote delen van Los Angeles de lucht in vliegen, zo kort na de bomaanslagen in Boston in première te laten gaan.

“When a Los Angeles landmark is blown up on screen, a twist rendered with the usual state-of-the-art digital technology, all I could think was how clean it looked without the pools of blood and grotesquely severed body parts,” schrijft de filmrecensent.

Let wel, we spreken hier van een superheldenfilm, die zich afspeelt aan de andere kant van Amerika en waar de enige gelijkenis met Boston is dat er een terrorist achter de aanslagen zit. Dargis verwijt Iron Man 3 te lichtvoetig te verwijzen naar hedendaags terrorisme, zonder de daarachter liggende gevoeligheden te bespreken in de film.

Het is de vraag of dat verwijt de film was gemaakt als deze niet direct na de Boston Bombings was uitgebracht. Die gevoeligheden zullen er altijd zijn en het is aan filmmakers ook daar op in te springen, maar een superheldenfilm die voor de aanslagen in Boston is gemaakt een dergelijk gebrek aan engagement verwijten, gaat toch wat ver.