Spring naar de content

Op weg naar het tweedehands internet

We gaan langzaan maar zeker naar een toekomst waarbij grote bedrijven extra bandbreedte op het internet kunnen kopen van de grote providers om zo altijd goed beschikbaar te zijn.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Geert Poorthuis

De voortekenen bedriegen niet: in Duitsland gaan grote providers nu ook op vaste breedbandverbindingen een datalimiet aanbrengen. Tegelijk praat Deutsche Telekom met Google (eigenaar van bijvoorbeeld Youtube) over een bevoorrechte positie van zijn diensten. En Google gaat betaalde Youtube-kanalen aanbieden.

Storm van protest
Nu in Berlijn deze week de grootste internetconferentie van Europa (Re:publica) wordt gehouden steekt een storm van protest op tegen de plannen van Deutsche Telekom dat overigens ook in Nederland actief is. Het bedrijf wil zijn klanten op het vaste internet datalimieten opleggen. Die worden bij de hedendaagse snelheden al gauw bereikt. Wie elke week een paar speelfilms downloadt zit er al snel aan en krijgt dan te maken met een internetsnelheid die vergelijkbaar is met die in de late jaren ‘90. Volgens Deutsche Telekom is het besluit onvermijdelijk nu de datastromen de laatste jaren zo sterk zijn gegroeid.

Tegelijkertijd geeft de grootste Duitse provider zelf al toe dat het in gesprek is met een aantal marktpartijen, waaronder Google, die dan, tegen betaling, buiten de datalimiet zouden vallen en dus als het ware een bevoorrechte positie op het internet krijgen. De eigen internet-televisiedienst van Deutsche Telekom valt daar nu al onder. Dat is in feite de opstap naar een nieuw verdienmodel voor providers dat ongetwijfeld in heel de wereld met veel belangstelling wordt gevolgd.

‘Angela Merkel, doe er wat aan!’
De vijfduizend hackers en piraten die deze week hun feestje vieren in Berlijn zijn door het dolle heen: zij denken dat we op weg zijn naar een commercieel, ‘tweedehands’ internet waarop alleen nog betalende bedrijven goed te zien zullen zijn. Ze roepen Angela Merkel en zelfs de EU op aan de praktijken van het reusachtige bedrijf een eind te maken. Geheel kansloos is die oproep overigens niet, want Europa heeft al vaker laten zien dat het niet bang is om internetgiganten hard aan te pakken.

In dat licht is het natuurlijk ook opvallend en pregnant dat Youtube onlangs bekend maakte dat het bezig is met de ontwikkeling van betaalde kanalen. Het geld dat Youtube daarmee verdient kan het Amerikaanse bedrijf gebruiken om zich in te kopen bij providers wereldwijd. We wisten het al langer: de droom van een vrij en toegankelijk internet vervaagt steeds verder door de commercialisering van wat ooit gratis was en opgebouwd door idealisten. Nu doen ook de providers een duit in het zakje. Nederland zal wel niet lang op zich laten wachten, zeker omdat we na de Engelsen de meest enthousiaste downloaders bij (het verboden) The Pirate Bay blijken te zijn.