Luxe: u hebt voor 2300 euro aan cosmetica in huis

Sommige nieuwtjes zijn zo raar dat je ze bijna niet kunt geloven. Wist u bijvoorbeeld dat de gemiddelde vrouw voor 2300 (!) euro aan schoonheidsproducten in huis heeft?

Het cijfer komt uit een onderzoek onder 500 vrouwen, uitgevoerd in opdracht van cosmeticafirma Escentual. Hoe wetenschappelijk de studie is, heb ik niet kunnen achterhalen, maar me dunkt dat die firma geen belang heeft bij overdrijving.

Ik weet dat zalfjes, poeders, lipsticks en lotions duur zijn, maar 2300 euro aan potjes en tubes is een bedrag dat ik niet meer begrijp. Daarbij moeten we bedenken dat het om een gemiddelde gaat; de ware liefhebbers geven meer dan het dubbele uit. Aan potjes en tubes die merendeels gesloten blijven. De gemiddelde voorraad in het badkamerkastje omvat 65 producten. Daarvan worden er maar tien regelmatig gebruikt, schrijft MailOnline.

Wat een luxe, is mijn eerste reactie, wat een verspilling.

Dikke Duitser
Maar ja. Ik ken mannen, een heleboel mannen, en ook een paar vrouwen trouwens, die aan een auto tienduizenden euro’s méér uitgeven dan rationeel is. Waarom 50.000 of 60.000 euro betalen voor een dikke Duitser, terwijl je voor de helft een uitstekende middenklasser rijdt? Omdat dikrijders denken dat een dikke auto hen aanzien verleent. Wat een luxe, wat een verspilling.

Zelf heb ik me onlangs een sterrestaurant gepermitteerd: het was er ongeveer net zo lekker als in een goed restaurant met minder oh’s en ah’s, maar wel twee keer zo duur. Wat een luxe, wat een verspilling.

Weelde
We staan er nauwelijks bij stil, wat een weelde het is geld over de balk te kunnen smijten, en dan heb ik het niet zozeer over dat ene procent miljonairs in ons land, maar vooral over de vele middeninkomens.

Ik denk aan een vriendin in de bijstand die 50 euro per week kan uitgeven aan ál haar boodschappen. Zij heeft weinig overtollige cosmetica, laat staan een auto of budget voor restaurantbezoekjes. Door een bezuinigingsmaatregel is haar bijstand nu met 40 euro per maand verminderd. Ze heeft er hoofdpijn van. Een ander koopt voor dezelfde 40 euro een overbodige eau-de-toilette.

Het verschil tussen (boven)modaal en minimaal is luxe, een extraatje, wat glans op het leven, en dat verschil is schril.