Spring naar de content

Blaast Adblock het internet op?

Dat hadden we nog niet eerder meegemaakt: serieuze uitgevers die ons vragen de advertentieblokkers in onze browser uit te zetten omdat ze anders de vrije nieuwsverstrekking niet kunnen garanderen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Geert Poorthuis

Toch gebeurt dat deze week op grote schaal in Duitsland. Onder meer Spiegel Online vraagt bezoekers Adblock even uit te schakelen. En de beste advertentieblokker is door Google al uit de Play Store gesmeten. Is Adblock Plus de redding of juist de ondergang van het internet?

Vrij van commerciële invloeden
Als u (zoals verstandige mensen doen) op het internet surft met Firefox of Chrome dan is de kans groot dat u Adblock Plus heeft ingeschakeld: een verbazend effectief middel om van al die vervelende banners en pop-ups af te komen. Ruim 200 miljoen downloaders gingen u al voor. De software is gemaakt door een aantal vrijwilligers die ongeveer op dezelfde manier werken als de makers van Firefox: vanuit het idealistisch verlangen om het web vrij en democratisch te houden en liefst vrij van commerciële invloeden.

Voor de meeste beheerders van websites geldt echter dat de enige bron van inkomsten waarvan zij zeker kunnen zijn juist de opbrengst van advertenties is. Bedrijven als Google en Facebook hebben er zelfs hun bedrijfsmodel op gebaseerd. Voor de meeste nieuwssites is het ook de enige mogelijkheid om in ieder geval een klein deel van de gemaakte onkosten voor het online aanwezig zijn te dekken. Jezelf achter een betaalmuur verstoppen is geen optie: de surfende internetter heeft nooit betaald, wil niet betalen en zal dat ook niet doen: alternatieven genoeg. NRC achter een paywall? Dan gaan we naar de Telegraaf of Nu.nl. Kwaliteit doet op het internet nauwelijks ter zake.

Duivels dilemma
Dat levert voor internetters en uitgevers een duivels dilemma op: blokkeer ik de advertenties dan ontneem ik de nieuwsredacties de kans om goed werk te leveren. Want dat kunnen ze alleen als ze geld binnenkrijgen. En voor uitgevers van websites geldt natuurlijk dat de animo om actief te blijven afneemt als niemand de advertenties leest waar ze hun webplekje mee volproppen. Dat zou dus op den duur kunnen leiden tot een ernstige verschraling van het aanbod op het internet.

Nu al blokkeert een kwart van de surfers de banners en dat aantal neemt alleen maar toe, ook en juist op het mobiele internet. Vandaar dat Google de beste weerder van pop-ups uit de Play Store heeft gehaald. U kunt het programma overigens heel eenvoudig alsnog downloaden bij de site van Adblock.

Verantwoordelijke manier van reclame maken
Voor de makers van Adblock is de oplossing eenvoudig: zij vinden dat op internet niet het televisiemodel van toepassing is, waarbij je om het kwartier een grote bak aan reclame over je scherm krijgt uitgestort. Zij pleiten voor een meer verantwoordelijke manier van reclame maken. In papieren kranten, zelfs hele serieuze, staan immers ook advertenties (wel steeds minder, trouwens) en daar stoort niemand zich aan. Met andere woorden: zodra uitgevers prudent en verantwoordelijk omgaan met reclame op hun site valt er best te praten.

Onderwerpen